• Home
  • V1
  • Leads
  • Groeistrategie drukt jaarresultaat Laurèl

Groeistrategie drukt jaarresultaat Laurèl

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Duitse damesmodelabel Laurèl heeft over het gebroken boekjaar 2012/13 een gezonde omzet geboekt, maar afschrijvingen voor voormalig zusterbedrijf Apriori en kosten van de groeistrategie - onder meer reorganisatie van de distributie in Rusland,

Oost-Europa en China - hebben de winst van het bedrijf negatief beïnvloed. Onder de streep heeft het concern een verlies geboekt van 3,3 miljoen euro. Vorig jaar stond een winst van 2,3 miljoen in de boeken. In november 2012 heeft Laurèl groeikapitaal van 20 miljoen euro opgehaald.

De

omzetontwikkeling van het concern verloopt naar wens. Laurèl heeft in de twaalf maanden tot 30 april 2013 een omzet geboekt van 35,7 miljoen euro. Inclusief de omzet van dochteronderneming Laurèl Azië bedroeg de totaalomzet 37,8 miljoen. Laurèl is de retailtak van het bedrijf fors aan het uitbreiden. Afgelopen jaar kwamen er winkels bij in Amsterdam, Wenen en Madrid en dit jaar staan onder meer Düsseldorf, Keulen, Dresden en Berlijn op het programma. Maar voorlopig wordt het grootste deel van de omzet nog via de groothandel verdiend: 28,1 miljoen van de 35,7 miljoen is via wholesale gegenereerd.

Omzetontwikkeling Laurèl verloopt naar wens

Volgens CEO Dirk Reichert, die een belang heeft van 15 procent in investeringsmaatschappij Endurance die Laurèl in 2009 overnam, is het merk klaar voor de toekomst. "Veel van de maatregelen die afgelopen jaar zijn getroffen, hebben nu al positief effect. We hebben bewust gekozen voor de uitgifte van een bedrijfsobligatie om onze snelle expansie te financieren. Dit resulteert in eerste instantie tot hogere kosten, die nu op de balans zichtbaar zijn. Pas na deze opstartfase, die doorgaans twee tot drie jaar duurt, zal deze strategie resulteren in een hogere omzet, winst en kasstromen."

Volgens Reichert zijn de resultaten over de eerste helft van het lopende boekjaar 2013/14 goed. Het bedrijf meldt dat de voororders voor de zomercollectie van 2014 een tweecijferige plus laten zien en dat de retailomzet oploopt. Ook de webshop, die in april 2012 werd gelanceerd draagt positief bij aan de omzetontwikkeling van het bedrijf.

Laurel