'Groeitempo Michael Kors niet vol te houden'
bezig met laden...
Michael Kors wil groeien naar 600 winkels
De omzetgroei van het bedrijf is geheel te danken aan een stevige expansiestrategie. Eind maart 2014 telde Michael Kors in de VS 288 winkels en 2496 verkoopunten, internationaal waren er op dat moment 117 winkels en 1232 verkooppunten. Een jaar eerder (maart 2013) waren er 231 winkels in de VS en 2215 verkooppunten en 73 winkels internationaal en 1034 verkooppunten. Het bedrijf wil het aantal eigen winkels (in binnen- en buitenland) in de nabije toekomst doen stijgen tot 600 in totaal, maar heeft daar nog geen termijn of locaties op geplakt.Nu wordt gevreesd dat Michael Kors in eigen land niet of nauwelijks meer kan groeien. Volgens Forbes is de alomtegenwoordigheid van het merk in feite het begin van het eind. Wie zit te wachten op een high fashionlabel dat op iedere straathoek vertegenwoordigd is? Tweede argument is dat Michael Kors in de VS hoge winkelvoorraden heeft opgebouwd waardoor de marges onder druk kunnen komen te staan. Handelskantoren zoals Citigroup en Sterne Agee hebben vervolgens hun richtprijs voor het aandeel verlaagd van 100 dollar naar rond de 90 dollar.
Daar tegenover staat de groep analisten die juist groeipotentieel ziet voor Michael Kors in Europa. Ook de enorme productuitbreiding (zonnebrillen, tassen, schoenen, enz.) waardoor het merk voor vrijwel iedere portemonnee bereikbaar wordt, wordt als pluspunt gezien. Hoe het merk hier presteert is dus van cruciaal belang zeker als het marktaandeel van Michael Kors in het thuisland inderdaad omlaag gaat. Een retailanalist van Barclays spreekt de verwachting uit dat in de komende twee jaar in Europa een jaaromzet van zo'n 1,2 miljard dollar kan genereren. In het gebroken boekjaar 2013/14 werd hier een omzet van ruim 500 miljoen dollar geboekt. Maar omdat de VS nu nog de belangrijkste markt is voor het merk, levert een mogelijke verzadiging daar wel risico's op.
Michael Kors - in de Verenigde Staten behalve als modeontwerper ook zeer bekend als jurylid van het tv-programma 'Poject Runway' - startte zijn eigen label in 1981. De lancering van zijn tweede lijn ‘Michael Michael Kors’ in 2004 was het begin van het grote commerciële succes van het bedrijf. De collectie lag meteen het eerste seizoen bij 350 verkooppunten in alle grote warenhuizen.
Michael Kors maakt begin augustus de resultaten van het eerste kwartaal bekend.