Grote merken bepalen succes winkelcentra
bezig met laden...
Shoppingcenter
Diversiteit aan winkels en de aanwezigheid van grote merken is volgens CBRE echter belangrijker voor consumenten dan bereikbaarheid. De vastgoedadviseur onderzocht wanneer een winkelcentra succesvol is. De kwaliteit van de huurdersmix bleek op afstand de belangrijkste factor. Ieder winkelcentrum, ongeacht de omvang of positie, heeft profijt van grote namen, meent het bedrijf. In Nederland zijn Hema, Primark en Albert Heijn de grootste passentrekkers. In Italië zijn H&M, Zara en Apple het populairst en in Groot-Brittannië zijn Hollister, Superdry en Debenhams de belangrijke retailers in een winkelcentra.
Andere factoren waardoor secundaire winkelcentra het goed kunnen doen: de koopkracht van de bewoners rondom het winkelgebied, een goede locatie, een goede hygiëne en veiligheid, horecagelegenheden, samenwerkingen van huurders en huurdersverenigingen en evenementen in het centrum.
Winkelstaatmanagers hebben invloed op bloei winkelcentra
“Shoppingcenter managers kunnen een belangrijke invloed hebben op het succes van een winkelcentrum," zegt Albert Hoogland, executive director shopping center management bij CBRE. Volgens Hoogland is het belangrijk dat de managers kunnen investeren om het winkelgebied up-to-date en concurrerend te houden. "Het is opvallend dat de meerderheid van de succesvolle winkelcentra in de afgelopen tien jaar zijn geopend of grondig zijn gerenoveerd, waarvan een groot aantal in de laatste vijf jaar. Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich slechter presterende winkelcentra die lijden onder een gebrek aan investeringen, wat vaak gekoppeld is aan de eigendomsstructuur van het winkelcentrum.“CBRE waarschuwt ook. Ook als de economie weer aantrekt is het niet waarschijnlijk dat winkelcentra direct gaan floreren. Sinds de economische recessie zijn meer consumenten online gaan shoppen. Bovendien was er al veel leegstand in winkelcentra, voordat de crisis uitbrak.