• Home
  • V1
  • Leads
  • Grote namen en jong talent op Amsterdam Fashion Week

Grote namen en jong talent op Amsterdam Fashion Week

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

“De FashionWeek is niet alleen een catwalk, het is veel meer dan dat.” Met deze woorden presenteerde eigenaar Bart Maussen het programma voor de 22e editie van de Mercedes-Benz Amsterdam Fashion Week. Zowel gevestigde namen als jonge ontwerpers zullen hun herfst-/wintercollectie 2016

tijdens de modeweek in januari presenteren. Daarnaast presenteert partner Zalando weer een tiendaags Downtown-programma voor het grote publiek.

Op donderdag 22 januari zal Avelon het catwalk-programma van de 22e editie van de FashionWeek openen. De eerste avond wordt afgesloten met de show van Edwin Oudshoorn. Andere grote namen die acte de présence zullen geven zijn Claes Iversen, Dorhout Mees, Aziz Bekkaoui, Maryme-JimmyPaul en Tony Cohen, die allen eerder showden op het mode-evenement. Het Scandinavische merk Army of Me zal voor het eerst een catwalkshow geven. Tevens zal het schoenenmerk Schabbies Amsterdam een show geven ter ere van het tienjarig bestaan van het merk.

Na een succesvolle editie in juli komt ook Fashion Lab weer terug tijdens de 22e modeweek, waarin jonge ontwerpers de kans krijgen om zich te presenteren. Volgens de organisatie was ‘het selecteren van de talenten een zware klus dit jaar wegens het grote aantal aanvragen’. De Nederlandse Liselore Frowijn zal dit jaar het Vodafone Firsts Fashion Lab-programma openen, op donderdag 22 januari. Daarnaast geven ook Maison the Faux, Evan Menswear en Schueller de Waal een show. Dit jaar zijn er tevens een aantal internationale ontwerpers aangetrokken: de Italiaanse Claudia Susini, de Koreaanse Jinhee Moon en de Chinese Zhengzheng Li. Die laatste ontwerper heeft overigens wel een ‘Nederlands tintje’; hij studeerde aan de ArtEZ Fashion Masters in Arnhem.

Downtown-programma moet modebewustzijn triggeren

Net als de voorgaande zomereditie presenteert partner Zalando het ’10 Days Downtown’-programma, waarin mode gekoppeld wordt aan andere disciplines. “We willen het grote publiek interesseren voor mode en hebben gekozen voor locaties die tot de verbeelding spreken,” legt Maussen uit. “Het gaat ons erom dat mode niet elitair wordt, maar dat ook het modebewustzijn wordt getriggerd. We willen het modebesef naar een hoger niveau tillen.” Zo wordt de modeweek geopend met een groot feest in de Melkweg en wordt er een cross-over tussen mode en kunst gepresenteerd in het Van Gogh Museum. Zalando heeft ook een secret project aangekondigd, maar daarover hult de partner van de fashionweek zich nog in stilzwijgen. Het down-townprogramma eindigt tijdens de local goods market in De Hallen. Brand manager Inge Doeve van Zalando laat weten: “Zalando staat voor het koppelen van mode aan de consument en wil de consument met mode inspireren. We kijken ernaar uit. ”

Fashionweek kiest voor grote namen en nieuw talent

Liesbeth ’t Hout van de Raad van Advies gelooft niet dat Nederland ooit een modeland wordt, maar wil ‘werk en begrip creëren’. “Nederland heeft twee bijzondere kwaliteiten: de handelsgeest en het vrije, creatieve denken. Vooral in combinatie zijn deze kwaliteiten speciaal. Maar we zien in ons land een gebrek aan inventiviteit: in de winkelstraten is veel van hetzelfde, overal dezelfde winkels. Creativiteit wordt te weinig geholpen.” Het raadslid pleit voor een combinatie van gevestigde namen en nieuw talent. “De Mercedes-Benz Fashion Week is een platform voor grote ontwerpers en net afgestudeerde talenten. We hebben namen op allerlei niveaus en allure. Mode begint bij creatie en een goede opleiding. Dat zie je nu terug op de fashionweek; er is veel te leren. Veel talent wordt nog niet goed gebruikt. De H&M’s in deze wereld hebben dat bijvoorbeeld wel in de gaten, die halen grote talenten binnen voor exclusieve collecties. Die hebben het begrepen.” Maussen vult aan: “De modebranche begint met een goede opleiding, die leiden tot collecties die goed verkopen. Dit is een ’wake up call’ aan grote modemerken om talenten te ontdekken.”

Onlangs werd bekend dat stylist Frans Ankoné als vijfde lid van de Raad van Advies van de Fashion Week Nederland is toegetreden. De Raad van Advies bewaakt de creatieve visie van het mode-evenement en bestaat momenteel uit modetheoreticus José Teunissen, Liesbeth in 't Hout van Fashion Council NL, Peter Leferink van Amfi en fotograaf Peter Stigter. De adviseurs richten zich vooral op het niveau van de collectie van deelnemende ontwerpers en geven gevraagd en ongevraagd aanbevelingen. “Frans is met zijn uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van mode met recht een autoriteit in de Nederlandse mode-industrie en zijn zitting in de Raad van Advies zal een grote toegevoegde waarde hebben voor zowel de modeweek als voor het huidige en toekomstige modetalent van Nederland,” zei algemeen directeur Rob Zomer toen. Het Parool schreef eerder dat Ankoné vooral aangesteld was om de artistieke kant van de fashionweek te bewaken, omdat de angst bestond dat het evenement te commercieel zou worden door sponsors als Mercedes-Benz en Zalando. Zomer liet toen weten dat er ruimte moet blijven voor jonge talentvolle ontwerpers, maar ‘dat daar wel geld voor nodig is’.

De Mercedes-Benz Amsterdam Fashion Week vindt plaats van vrijdag 16 tot en met maandag 26 januari 2015. Het volledige programma is hier terug te lezen.

Amsterdam Fashion Week
Mercedes Benz Amsterdam Fashion Week
Mercedes Benz Fashion Week