Grote retailers lopen omzet mis door showrooming
bezig met laden...
D
Showr
Online giganten als Amazon en Asos kunnen de prijs vaak laag houden, omdat hun overheadkosten lager zijn. Een aantal grote ketens heeft daarom een nieuwe strategie ontwikkeld om showrooming de kop in te drukken. Zo heeft Target eerder dit jaar bij leveranciers aangedrongen om exclusieve producten aan te bieden en die niet aan een ander bedrijf te verkopen. Ook heeft de modeketen het aantal beschikbare artikelen in de webshop verviervoudigd en stuurt zij dagelijkse kortingsacties naar de smartphones van consumenten in de hoop loyaliteit te creëren.
Wal-Mart promoot de mogelijkheid om online bestellingen in de winkels op te halen, veelal op dezelfde dag van bestelling, zodat consumenten verzendkosten kunnen vermijden. Met effect: de helft van de mensen die een bestelling plaatst op Walmart.com komt de spullen ophalen in de winkel. Toch is dit niet bij elke bestelling mogelijk; manschappen en magazijnen liggen vaak te ver uit elkaar om die dienst aan te kunnen bieden.
Om showrooming tegen te gaan, kunnen retailers volgens experts het beste investeren in loyaliteitscampagnes en persoonsgebonden kortingen en dagelijkse deals via smartphones. Het gros van de consumenten is bereid meer te betalen als zij een goede ervaring in een fysieke winkel hebben. “De meest effectieve manier om showrooming te verslaan is consumenten persoonlijke prijzen en kortingen te bieden via hun mobiele telefoon,” aldus Anne Zybowski, directeur van marktonderzoeksbureau Kantar, tegen de Wall Street Journal.
Beeld: Jason Wu for Target