Gsus is terug
bezig met laden...
Hij ziet zijn baan bij Gsus niet als een opstapje voor zijn eigen label, zegt hij. Maar dat het een win-winstituatie is, dat ziet hij wel. Bovendien, de Koreaans-Nederlandse ontwerper krijgt veel vrijheid bij het creatieve proces van Gsus, daarover hoor je hem niet klagen.
In een volle Gashouder op het Westergasterrein toont Gsus de collectie voor komende winter, genaamd 'Russian Dandy'. In de drie lijnen - Military, Folklore en Dandy - speelt het merk met vormen en silhouetten. Een oversized wollen jas lijkt door vlakken met kleur juist smal. Bloemen zijn een belangrijk onderdeel. De Russische khokhloma dienbladen met bloemen komen letterlijk terug. Soms zijn bloemen vermomd als legerprint, soms op zo'n manier geprint op een jurk dat het net geborduurd lijkt. Voor mannen is er een kostuum wat van achter klassiek zwart is, maar van de voorkant rood. En er is veel tweed. Alleen jammer dat de innovatieve glow in the dark spijkerbroek niet werd getoond.
De collectie van het uit Arnhem afkomstige merk was niet altijd zo vooruitstrevend. Algemeen directeur Jean Pierre Raes zei in augustus 2011 tegen FashionUnited dat het merk lange tijd zoekende was geweest. Een meer 'volwassen' koers werd ingezet. Het merk wilde niet meer 'rebels zijn, om rebels te zijn'. Om het merk naar een hoger niveau te tillen, stelde Gsus eerder al een nieuw denimontwerpteam aan. Toen Yeu bij Gsus in dienst kwam was de strategie al helemaal uitgezet. "Ik ben slechts een ontwerper, in dienst van Gsus,"zegt hij. "Vraag me niets over de aanpak van het merk."
Op AFW toont Gsus dat de nieuwe tactiek is gevonden. In een persbericht zegt Raes: “Met de komst van Yeu zetten wij onze nieuwe koers voort. Yeu’s ontwerpen hebben altijd verrassende invalshoeken en een grote dosis vakmanschap. Dit sluit goed aan op onze filosofie ‘Made by instinct’ en ons doel om altijd originaliteit en kwaliteit na te streven.”
Foto: Peter Stigter