Guess snijdt in winstverwachting door zwakke euro
bezig met laden...
De
Met name in Europa wordt Guess geconfronteerd met tegenslagen. In de regio daalde de omzet 14,5 procent naar 246,9 miljoen dollar (198 miljoen euro) door ongunstige wisselkoersen. Gecorrigeerd met het verschil van wisselkoersen daalde de omzet slechts 1,9 procent. Toch blijft het bedrijf uitbreiden in de regio. Aan NuZakelijk onthult CEO Paul Marciano vandaag dat in september de twaalfde Guess winkel wordt geopend in Amsterdam. In het laatste jaarrapport van het merk wordt Nederland genoemd als een van de belangrijkste Europese landen om in uit te breiden.
Ook op de Noord-Amerikaanse markt had Guess het zwaar. De omzet in eigen winkels daalde met 3,1 procent naar 253 miljoen dollar (203 miljoen euro) en in groothandel nam de omzet af met 5,1 procent tot 41,6 miljoen dollar (33,4 miljoen euro). De daling in eigen winkels was het meest verontrustend, aangezien het bedrijf zijn retailnetwerk in het thuisland het afgelopen jaar heeft uitgebreid van 490 naar 511 eigen winkels.
In Azië groeide Guess juist aanzienlijk met een omzetstijging van 20,9 procent naar 66,8 miljoen dollar (53,7 miljoen euro). In neutrale wisselkoersen steeg de omzet zelfs 26,3 procent. Alleen de licentie-inkomsten daalden 4 procent naar 27 miljoen dollar (21,7 miljoen euro).
Door de uitstekende resultaten in Azië wist Guess de daling van de totale omzet binnen de perken te houden. De totale omzet liep terug met 6 procent naar 635,4 miljoen dollar (510,4 miljoen euro). De nettowinst werd wel door de zwakke euro en de situatie in thuisland Amerika getroffen en daalde in het tweede kwartaal met 29 procent naar 42,9 miljoen dollar (34,5 miljoen euro).