• Home
  • V1
  • Leads
  • Guido Maria Kretschmer is 'Nederland-fan'

Guido Maria Kretschmer is 'Nederland-fan'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Duitse modeontwerper en tv-persoonlijkheid Guido Maria Kretschmer is van plan om actiever te gaan worden in Nederland. Dit vertelde hij - bekend van onder andere 'Shopping Queen' en 'Hotter than my Daughter' - aan FashionUnited tijdens Düsseldorf Fashion Week.

Het gesprek ging over het afnemende aantal klanten, de tanden van Nederlanders, de hype over 'De oude vrouw' Berlijn, Fashion Week en meer. Als eerst wilde FashionUnited graag weten...

Hoe bevalt Fashion Week in Düsseldorf?

“Ik vind het geweldig hier. Fashion Week is de perfecte gelegenheid om te laten zien dat Düsseldorf een absolute modestad is. Het is duidelijk anders dan Berlijn, maar dat is juist goed.”

Het is bekend dat de bestellingen hier in Düsseldorf bijzonder goed lopen, ondanks dat deze Fashion Week in vergelijking met anderen niet zo waanzinnig groot is. Waardoor komt dat?
“Fashion Week in Düsseldorf is een enorme traditie. Natuurlijk is Berlijn ook een geschikte locatie, - omdat het gewoon een hotspot is. Vroeger was het cool om op je achttiende naar Nederland te gaan, nu is dat Berlijn. - maar een label moet ook gedragen worden. Dat is hier in Düsseldorf naar mijn mening zeker het geval.”


'Ik geloof in Düsseldorf'



Maar kan Düsseldorf de hype om Berlijn altijd blijven bijhouden? Hoe staat het met Duitsland als modegebied in het algemeen? Bijvoorbeeld het vertrek van Bread & Butter Winteredition naar Barcelona, dat is toch een groot verlies..

“Ik geloof in Düsseldorf en in Duitsland, maar men moet de kracht van Spanje en vooral die van Barcelona niet onderschatten. Ik ben zelf opgeleid in Spanje en ken de markt dus zeer goed. Deze markt is voor de mode zo interessant, omdat daar de hele productie plaatsvindt. Zara, Mango – allemaal uit Spanje. Het land is nog zo jong en ondanks de crisis is de mode daar een van de belangrijkste industrieën. Daarom moet ik ook zeggen dat het me goed doet dat Bread & Butter is teruggaan. Het blijft natuurlijk jammer voor Berlijn. De Duitse hoofdstad schreeuwt nogal veel show, is aanwezig en draait om pure lifestyle. Kortom: één groot feest. Misschien is Barcelona in vergelijking toch wat zakelijker. Vandaar dat ze daarvoor hebben gekozen.
Tegenwoordig zijn alle creatieve designers in Berlijn te vinden, omdat daar alles zo hip is. Toch moet ik benadrukken dat het effect van Berlijn ook minder zal worden. In het buitenland denkt men dat het de ontwerpers in Berlijn heel gemakkelijk afgaat, maar integendeel: iedereen moet zich altijd van zijn beste kant laten zien. Berlijn wordt vaak 'de oude vrouw' genoemd, maar ze is tegelijkertijd ook zeer bruisend. Het buitenland ervaart de hoofdstad als zeer modern. Düsseldorf wordt meer gezien als een vluchthavenstad. Het is een stad met traditie. Men voelt zich hier goed en stelt zichzelf meer open. Dat vind ik ook zo leuk aan het Fasion District. Het is clean en modern, net als in Londen. Düsseldorf is internationaal, strategisch goed gelegen en biedt zó veel nieuwe mogelijkheden.”

FashionUnited komt uit Amsterdam, wil je ook actiever worden in Nederland?
“Dat gaat zeker gebeuren. Ik heb laatst met 'Endemol' gewerkt en die hebben me gevraagd of ik toevallig Nederlands spreek. Ik zeer bekend met Nederland, omdat mijn vriend Nederlander is, we al 30 jaar samen zijn. Daarbij kom ik uit de buurt van Münster. Tot mijn verbazing verkoop ik in Nederland goed. Daarom is het plan dat ik in de Benelux wat actiever ga worden. In Nederland is er een extreem ander koopgedrag, meer hoogwaardig en luxueus. Het land wordt als markt sterk onderschat. In Duitsland denkt men 'ach die Nederlanders met hun campers. Alles moet altijd snel gaan en het eten is ook niet zo lekker. Als ze Albert Heijn niet hadden, zouden ze er slecht aan toe zijn.' Over Nederland zijn vaak vooroordelen, maar wanneer men eenmaal daar is, denkt hij 'dat is toch wel lekker' en zo is het ook met de mode. Nederlanders hebben een goede streetstyle door de aansluiting met Scandinavië. Soms zijn er vrouwen die schaars gekleed lijken, maar het totaal niet zijn, terwijl de mensen met geld extreem spaarzaam en kwaliteitsgeoriënteerd zijn. Daarom denk ik dat de Nederlandse markt zo goed bij me past. Ik heb vernomen van andere ondernemingen, die daar af en toe grote omzetten behalen, dat er nu nog niet zo veel mensen zijn. Ik moet zeggen dan ik een grote Nederland-fan ben – ik heb er hele goede vrienden wonen – maar ik kom er helaas te weinig."


'Tanden zijn daar prominent aanwezig, die kunnen goed bijten en kauwen'



Dat is jammer, de Nederlanders zijn juist zo vriendelijk...

“Klopt. Ze zijn altijd zo ontspannen, hebben deze mooie blauwe ogen, soms ook grote tanden – ja, tanden zijn daar prominent aanwezig, die kunnen goed bijten en kauwen -. Wat me zo goed bevalt, is dat Nederland geen 'voorbeeldland' van de wereld is. Ook in Nederland zijn er problemen. Men gaat uit van Nederlanders als liberalen terwijl, hoe treurig het ook is, dit land een beetje naar de 'rechter kant' is verschoven. Er wordt ingezien dat ook iedereen in Nederland op zijn hoede moet zijn. Kijkend naar wat er in Rusland is gebeurd, dan is het toch duidelijk hoe belangrijk het is om het vaandel van vrijheid en tolerantie hoog te houden. Dit geldt ook voor de mode.”

Tot slot nog even een ongezouten mening over Düsseldorf Fashion Week. Wat moet worden verbeterd?
“Ik vind het hier veel te warm; dat doen ze in Berlijn toch beter met hun ventilatie. Daarnaast is alles een kwestie van gewoonte. We hebben andere modellen – met de 'total package' - en daar moet dan uit gekozen worden. Dat is soms wel een beetje lastig."

Ben je ontevreden over de modellen?
“Nee, nee, nee, maar ik ben juist heel afhankelijk van de dames. Ik heb ze nodig als mijn partners. Zij zijn degene die een show maken en daarom kies ik volledig bewust diegene uit die ontspannen zijn. Dat is zeker een beetje nieuw voor ons. Alles hier is een beetje kleiner en toch zijn mijn mensen hier in Düsseldorf tevreden. Iedereen is zo vriendelijk hier, men moet elkaar gewoon vertrouwen. Het belangrijkste is sowieso dat in het publiek mensen zitten die bereid zijn om mode te zien, ondanks dat ze een kledingstuk goed of slecht vinden. Er moet ruimte voor mode zijn. Mode heeft een leeg gebied nodig en het maakt niet uit of het in Parijs, Londen of Sint-juttemis is. Ik ben zeker dat men hier in Düsseldorf op de goede plek is.”

Tekst: Martina Michalsky
Vertaling en bewerking: Luuk Krekels

Guido Maria Kretschmer