Hennes & Mauritz heeft boekjaar 2011 afgesloten met een omzetstijging van 8 procent. De winst daalde met 15 procent. H&M wijt de winstdaling opnieuw aan hoge grondstofprijzen, maar ook het economische klimaat en het slechte weerhebben de winstgevendheid beïnvloed. Het concern blijft echter positief gestemd en mikt op groei. "H&M staat stevig in een moeilijke markt," zegt CEO Karl-Johan Persson, "ons marktaandeel neemt toe en in 2012 gaan we opnieuw zo'n 275 nieuwe winkels openen".
Afg
elopen jaar is H&M ook al flink uitgebreid. Het Zweedse modebedrijf opende in 2011 in totaal 266 nieuwe winkels. Dat is er één meer dan eind september, bij de presentatie van de negen maanden cijfers, werd verwacht. De omzetgroei van het concern is aan deze retailexpansie te danken. Bij een gelijkblijvend aantal winkels blijkt de omzet afgelopen boekjaar met 1 procent te zijn gedaald. China, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn de belangrijkse groeimarkten voor H&M. De H&M Group (waar ook de formules COS, Monkie en Cheap Monday toebehoren) telt nu 2472 filialen in 43 landen. Het is daarmee het op één na grootste modeconcern ter wereld. Inditex uit Spanje (o.a. Zara, Bershka en Pull & Bear) staat met meer dan vijfduizend winkels bovenaan.
COS blijkt het afgelopen jaar zeer goed te hebben gepresteerd. Hoewel H&M geen cijfers voor de afzonderlijke formules bekend maakt, wordt wel vermeld dat COS alle verwachtingen overstijgt zowel wat betreft omzet als winstgevendheid. COS werd in 2007 gelanceerd en telt inmiddels vijftig winkels in negen landen en een shop-in-shop concept.
De netto winst van H&M in 2011 bedroeg 15,8 miljard Zweedse kronen (1,4 miljard euro) tegen 18,7 miljard kronen vorig jaar. In het vierde kwartaal werden 5,4 miljard kronen (60 miljoen euro) verdiend, tegen 5,5 miljard kronen in dezelfde periode van 2010. Het laatste kwartaal is vaak een betere periode voor H&M, omdat in november de verkoop van de populaire designer collecties - dit jaar ontworpen door het Italiaanse modehuis Versace - voor een extra impuls zorgt.
De omzet in het vierde kwartaal bedroeg 30,9 miljard kronen (3,5 miljard euro) tegen 29,7 miljard kronen in dezelfde periode van 2010 en 26,9 miljard kronen in het derde kwartaal van 2011. De jaaromzet van het concern bedroeg 109,9 miljard kronen (12,4 miljard euro) tegen 108,4 miljard kronen in 2010.