H&M en Zalando richten pijlen op mobiel shoppen
bezig met laden...
H&M
Mobiel krijgt nu zelfs voorrang op de lancering van de Amerikaanse webshop. Onlangs liet H&M weten dat de opening van de virtuele winkel negen maanden is uitgesteld. De lancering staat nu gepland voor zomer 2013. Ook de verbetering van H&M apps voor Android en iOs besturingssystemen worden tijdelijk in de koelkast gezet voor m-commerce.
Volgens Emerce laten de feiten zien dat de stijgende verkoop van mobiel verkopen ervoor heeft gezorgd dat H&M zijn online strategie heeft aangepast. Ook Zalando heeft volgens de website haast met de integratie van mobiel shoppen. Zalando besloot te focussen op m-commerce toen direct na de uitzending van een reclamespotje het mobiele gebruik in de webshop verdrievoudigde.
Op sommige dagen ligt het gebruik van mobiele apparaten al op 25 procent van het totaal. De online gigant gaat om meer mobiele klanten te trekken apps voor iOS en Android lanceren. De Duitse applicaties worden een dezer dagen verwacht, Nederland moet wachten tot begin 2013.
Veilingsite eBay kondigde eerder dit jaar al zijn mobiele strategie aan. Met een nieuwe applicatie voor mobiele telefoons wil het internetbedrijf m-commerce nog aantrekkelijker maken, omdat daar naar eigen zeggen veel potentie ligt. De afgelopen twee jaar is het aantal dollars dat jaarlijks via smartphones en tablets verhandeld wordt op eBay namelijk vervijfvoudigd van 2 naar 10 miljard.
Onlangs bleek ook uit onderzoek van Thuiswinkel.org en Blauw Research dat de markt voor aankopen met mobiele telefoons blijft groeien. In de eerste helft van 2012 plaatste consumenten gemiddeld 3,3 orders met een mobiel apparaat. Dat zijn voornamelijk kleine bestellingen als een app of muziek, maar ook de aanschaf van kleding en schoenen via smartphones bleek met 10 procent gegroeid.