Hennes & Mauritz komt in februari met een interieurcollectie op de markt. "Onze klanten vragen vaak naar interieurproducten die net als onze kleding modieus en betaalbaar zijn." De nieuwe collectie bestaat uit handdoeken, beddegoed en interieuraccessoires voor bed-, badkamer en keuken. H&MHome zal vanaf februari 2009 alleen online en via catalogi worden aangeboden in landen waar het thuiswinkelen inmiddels vrij standaard is. Dat geldt onder meer voor Nederland, maar ook voor thuisland Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, Duitsland en Oostenrijk. Plannen om de collectie ook in de fysieke winkels aan te bieden zijn er niet. "De focus ligt op online verkoop en
mail order" zegt woordvoerster Sabine Overwege van H&M.
Concurrent Inditex ging H&M voor, maar daar verliep de introductie van de interieurlijn precies andersom. In augustus 2003 opende Zara Home de eerste eigen fysieke winkel in thuisland Spanje en vier jaar later, in oktober 2007, ging de webshop online. Er zijn twee collecties: Zara Home en de Zara Home Kids. Beide bestaan uit klein meubilair, tafel- en bed- en badtextiel en accessoires.
Bij H&M Home zijn volgens hoofd designer Evelina Kravaev Söderberg "eenvoud en gemak" de sleutelwoorden, "het gaat om puur design en gemak bij het winkelen. We willen mensen laten zien dat het niet duur of ingrijpend hoeft te zijn om je interieur te veranderen." De designafdeling van de interieurcollectie heeft twintig medewerkers en maakt deel uit van de bestaande designafdeling. Er is geen aparte sectie voor opgericht. "We hebben ruim zestig jaar ervaring met het ontwikkelen van textiel, dus dit voelt als een natuurlijke stap."
Foto: H&M Home