H&M lanceert 'duurzaam etiket' voor modebranche
bezig met laden...
Met tips op het nieuwe etiket als 'Lower the temperature when washing, en 'Line dry more, tumble dry less', moeten consumenten aangespoord worden om hun kleding bewuster te wassen. De kledingstukken gaan zo langer mee, en het milieu wordt minder belast.
De Zw
Nieuw wasetiket moet consumenten attent maken op milieu-impact van wassen
Catarina Midby, sustainable fashion manager bij H&M, vertelt tegen het Amerikaanse modevakblad WWD dat het logo van Clever Care, in de vorm van een waterlelie, inmiddels op de helft van de producten van H&M staat. Aan het einde van het jaar moet het nieuwe etiket op alle kledingstukken van H&M worden genaaid. Ondergoed, homewear en accessoires uitgezonderd.
"We realiseerden ons dat we iets wilden doen aan de slijtage en de levenscyclus van onze kledingstukken, toen we de levenscyclus gingen bestuderen," zegt Midby over het nieuwe etiket. Dat H&M, als fast fashionbedrijf wil dat kledingstukken langer meegaan, vindt ze niet tegenstrijdig. "Onze mode is al niet meer zo fast als vroeger. We zijn geëvolueerd van een keten die volledig om trends draaide, naar een bedrijf waar het draait om persoonlijke stijl. Het gaat veel meer om kwaliteit en producten die langer mee gaan. Wij zien onze kledingstukken helemaal niet als wegwerpartikelen."
Het initiatief voor Clever Care zal worden gelanceerd met een campagne tijdens Copenhagen Fashion Summit, een evenement voor duurzame mode in Kopenhagen. In Nederland werkt modebrancheorganisatie Modint mee aan Clever Care. In België heeft Etitex, de nationale vereniging voor textiel etikettering, zich aangesloten bij het project.