• Home
  • V1
  • Leads
  • H&M uitgeroepen tot duurzaamste modeketen in Nederland

H&M uitgeroepen tot duurzaamste modeketen in Nederland

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Mexx, MS Mode en CoolCat krijgen een negatief koopadvies van duurzame merkenvergelijkingssite Rank a Brand, dat onderzoek deed naar duurzaamheid en arbeidsomstandigheden in de modebranche. H&M en de labels van

het Deense concern Bestseller zijn volgens het onderzoek 'goed op weg'.

Voor

het onderzoek werden 27 modeketens vergeleken, die actief zijn in Nederland. De merkenvergelijking is gebaseerd op een vragenlijst met thema's als mensenrechten, arbeidsomstandigheden, klimaatverandering en milieu. Merken kregen vervolgens een A-, B-, C-, D- of E-label. Geen enkele modeketen voldoet volgens Rank a Brand aan meer dan 75 procent van de 20 gestelde criteria die nodig zijn voor het A-label.

H&M heeft volgens Rank a Brand het beste en meest transparante MVO-beleid. De modeketen is het enige onderzochte bedrijf die de lijst met toeleveranciers bekend heeft gemaakt. H&M rapporteert jaarlijks over de verbeteringen en problemen rond de arbeidsomstandigheden van de kledingmakers. Afgelopen jaar is ook het beleid voor klimaat en milieu aangescherpt.

Helena Helmersson,verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid van H&M, reageert op het onderzoek: "We werken elke dag hard om onze producten, ons bedrijf en de kledingindustrie te verduurzamen. Er moet nog veel gebeuren, maar dit bewijst dat we op de goede weg zijn."

Net als H&M kregen de labels van het Deense modeconcern Bestseller - onder andere Vero Moda, Vila en Pieces - een B-label. Tien modeketen vielen in de categorie C, waaronder Esprit en Zara. C&A, We Fashion, Hema en de Bijenkorf kregen een D-label. De non-profitorganisatie geeft een negatief koopadvies aan Mexx, MS Mode en CoolCat.

Mexx behaalde de laagst mogelijke score in duurzaamheid, omdat het merk geen concreet beleid bekend maakt voor klimaat, milieu of arbeidsomstandigheden bij productie in lage lonen landen. "Voor ons als welwillende consumenten blijft het dus onduidelijk of Mexx zich wel of niet inzet voor duurzaamheid," aldus het oordeel Rank a Brand.

Volgens Rank a Brand krijgen modebedrijven steeds meer aandacht voor arbeidsomstandigheden in textielfabrieken, maar valt er nog veel te verbeteren. De bedrijven scoren laag op milieukwesties. Alleen H&M heeft een beleid voor het looien van leer, door het gebruik van chroom en chemicaliën te beperken. Negen merken hebben beleid om schadelijke chemicaliën te weren, in navolging van de Detox campagne van milieuorganisatie Greenpeace.

Foto’s: H&M Conscious collection

H&M
Rank a Brand