• Home
  • V1
  • Leads
  • H&M verliest winst

H&M verliest winst

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Ook het Zweedse concern Hennes & Mauritz lijdt in tijden van crisis. Het concern, dat mode van de catwalk tegen zeer betaalbare prijzen en kort na de shows aanbiedt in honderden winkels over de hele wereld, maakte onlangs een netto winstdaling kenbaar van 12 procent tot circa 236 miljoen euro over

het eerste kwartaal van 2009. De daling van de winst is te wijten aan de ongunstige wisselkoersen.

De omzet steeg met 18 procent: winkelopeningen en goede zaken in Azië leidden daartoe. Bij een gelijk blijvend aantal winkels daalde de omzet met 5 procent, waaruit blijkt dat ook H&M niet bestand is tegen de economische malaise in belangrijke markten, waaronder Frankrijk en Nederland.

H&M opende afgelopen kwartaal (dat eindigde op 28 februari 2009) veel winkels in de Verenigde Staten, waar nu 169 winkels zijn. In Zuid-Korea zal volgend jaar de eerste winkel opengaan. Winkels in Jordanië zullen volgen.

H&M opende in het afgelopen kwartaal dertien nieuwe filialen, terwijl drie filialen werden gesloten. In totaal heeft H&M nu 1748 filialen. Een jaar geleden waren dat er 1529. Het concern maakte bekend dat de lancering van H&M Home eind februari goed is ontvangen evenals de eerste twee winkels in Moskou (geopend begin maart van dit jaar). Het bedrijf verwacht in het tweede kwartaal 74 nieuwe filialen te openen en er zeven te sluiten. Het merendeel van de filialen zal worden geopend in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. In het gehele boekjaar 2009 wil H&M het aantal filialen met 225 uitbreiden.

Beeld: H&M lente '09

hennesmauritz
H&M