• Home
  • V1
  • Leads
  • Hans Ubbink haakt in op zomertrends

Hans Ubbink haakt in op zomertrends

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Hans Ubbink - de ontwerper die het bloementjesoverhemd introduceerde in Nederland - zal blij zijn met de zomermode van 2014. Op mannenmodebeurs Pitti waren de overhemden, shirts en broeken frivool en kleurrijk. Maar de

zomercollectie die Ubbink zelf maakte, voor zowel heren als dames, oogt minder losbandig. Uitgezonderd de pakken met prints van zeetaferelen.

Het

industriële hoofdkwartier van de Nederlandse modeontwerper, aan de Oostenburgermiddenstraat in Amsterdam, is voor de tweede maal de setting van Hans Ubbink’s collectiepresentatie. Na grootse locaties als theater Carré, poptempel Paradiso en het Amsterdamse Bos, ontvangt de ontwerper zijn klanten – waaronder schrijver Bart Chabot – liever in een vertrouwde omgeving.

Hans Ubbinks zomer van 2014

Voor zijn zomercollectie, liet de ontwerper zich inspireren door zeereizen op cruiseschepen in de eerste helft van de vorige eeuw. Het thema komt letterlijk terug in de blazers, met op de rug een afbeelding van een schip. Mannen hult Ubbink graag in marineblauw en in bruintinten: denk aan de stouwers. Voor dames creëerde Ubbink geplisseerde maxirokken, broeken met wijd uitlopende pijpen en grof gebreide truien. Sommige items bleken uniseks, zoals de bruine blazer met geborduurde accenten en een gestreept kostuum.

Hoewel zijn collectie minder frivool is dan de Italiaanse mode van volgend jaar zomer, doet Ubbink braaf mee met de trends: zijn herenshorts zijn kort en strak, zijn truien voor dames oversized. De weinig eigenzinnige collectie is opvallend voor de man die onlangs zijn signatuur nog beschreef als: “Individueel, ontspannen en niet conformistisch.” Zoals gebruikelijk voor Hans Ubbink, toonde de ontwerper ook weer originele prints - dit maal in het maritieme thema - en bijzondere details als geborduurde zomen.

De

Nederlandse ontwerper werd bekend met zijn mannenmode in bloemmotieven. Zijn doel was om de saaie mannenmode van de jaren tachtig spannender te maken. Volgens Ubbink kon de man toentertijd kiezen voor een spijkerbroek met houthakkershemd, een katoenen broek met poloshirt of een kostuum. Ubbink studeerde aan de kunstacademie in Arnhem, waar hij zich aanvankelijk toelegde op mode-illustratie en later koos voor het ontwerpen. Nadat hij werkte voor Soap Studio en Van Gils richtte hij het label Book's op.

Het label dat zijn eigen naam draagt, zag in 2000 het levenslicht. In 2002 kwam daar de damescollectie bij. Inmiddels heeft het merk ‘Hans Ubbink’ zo’n honderd verkooppunten. Volgens de ontwerper komt de jaaromzet neer op 4,5 miljoen euro.

Yasmine Esser

Hans Ubbink