• Home
  • V1
  • Leads
  • Hans Ubbink zet modebedrijf in 2015 stop

Hans Ubbink zet modebedrijf in 2015 stop

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Hans Ubbink zet zijn bedrijf stop. Dat heeft de modeontwerper vanmorgen tijdens een ontbijt met een twintigtal journalisten en stylisten bekend gemaakt. Retailklanten van het merk worden vandaag per brief ingelicht. De wintercollectie 2014/15 wordt gewoon uitgeleverd. "Ik wil alles netjes afhandelen,

" zegt Ubbink, "daarom informeer ik iedereen lang van tevoren. Het bedrijf sluit in januari 2015 de deur. Hans Ubbink heeft tien mensen in dienst.

Modeontwerper Hans Ubbink stopt onverwacht

Het begon als een zonnig persontbijt om de nieuwe wintercollectie te bekijken, maar de bijeenkomst kreeg een verdrietige wending. Zodra iedereen was gaan zitten nam modeontwerper Hans Ubbink het woord om het einde van zijn modebedrijf, Koan Cooperation BV, bekend te maken. Toch geen 1 april-grap? Ubbink: "Ik hou wel van contrasten, maar een goed moment voor zo'n mededeling is er natuurlijk nooit." De aankondiging komt onverwacht. Twee weken geleden lanceerde het merk twee parfums, AM en PM. In november maakte Hans Ubbink nog uitbreidingsplannen bekend, en er zouden eigen winkels komen. De meerderheid van de genodigden was dan ook zichtbaar aangedaan door het abrupte nieuws. Ubbink: "De beste remedie is om nu iets lekkers te eten."

De aanhoudende recessie heeft het modebedrijf parten gespeeld. "De afgelopen zes maanden zijn meer retailklanten failliet gegaan dan in de dertien jaar daarvoor," vertelt Ubbink. Het is voor het bedrijf niet mogelijk om met de gekrompen klantengroep, Hans Ubbink telt nog 68 verkooppunten in Nederland, het bedrijf en de collecties te (voor)financieren. "Bij banken heb ik nooit aangeklopt en zal ik ook nu niet doen." Het inkrimpen van zijn bedrijf, te bezuinigen op productie of de collectie te verkleinen, zijn voor de ontwerper geen opties. "Het hele bedrijf is op déze collecties gebouwd. We hebben altijd in de EU geproduceerd, dan kan ik niet veranderen."

Ubbink legt de oorzaak ook een beetje bij zichzelf. "Ik ben niet zo zakelijk. Ik ben van een generatie ontwerpers die heeft meegekregen dat commercie een vies woord is. Ik kan niet verkopen. Agressieve verkoop past niet bij mij en dus niet bij mijn label. Mijn motto is 'je wilt het hebben of niet' en ik weet dat er genoeg mannen zijn die het willen hebben." Maar hij vraagt zich ook hardop af of het brede publiek wel echt geïnteresseerd is in mode. "De urgentie is weg, de behoefte aan mooi gemaakte kleding. Mensen hebben nu meer belangstelling voor wat ze eten bijvoorbeeld en geven hun geld daar aan uit."

Ubbink en zijn vrouw Ans willen een faillissement voorkomen en de bedrijfsbeëindiging "netjes afhandelen". Enerzijds omdat zij naar eigen zeggen te vaak bij andere bedrijven hebben gezien dat zoiets niet is gebeurd. Anderzijds omdat zij straks met een schone lei verder willen. "Jullie zijn nog niet van ons af." Welke volgende stap de ontwerper gaat zetten weet hij nog niet, "maar ik kan niet zo goed stil zitten."

Metro man 'avant la lettre'

Hans Ubbink begon zijn eigen merk in 2000. Daarvoor werkte hij als hoofdontwerper van het herenmodelabel Book's (Secon Group). In 2001 werd de Hans Ubbink collectie voor dames gelanceerd en twee jaar later kwam daar de denimlijn Blue bij. Op het hoogtepunt boekte het bedrijf een jaaromzet van ongeveer 7,5 miljoen euro. In 2013 is dat afgenomen naar circa 4,5 miljoen. Ubbink beperkte zich overigens niet tot kleding. Zo zijn er tien edities van het ‘Hu.man Holidays’ - een reeks ‘vakantiedoeboeken’ - gepubliceerd. En was daar ‘Hu.man Light’, een lamp voor in de winkels of thuis.

De modeontwerper staat bekend om zijn eigenzinnige stijl en visie. Hij was in feite al een 'metro man' lang voordat de term bestond. Ook zijn grootschalige modeshows zijn een begrip. Hans Ubbink heeft catwalkpresentaties gegeven voor honderden gasten in onder meer theater Carré, poptempel Paradiso en het Amsterdamse Bos. Hij vertelt dat hij altijd heeft ontworpen voor een geëmancipeerde en verzorgde man. Het was overigens geen modebeeld waar retailers meteen gemakkelijk voor vielen. Ubbink: "die man die woont hier niet," zeiden ze dan als ze de collectie kwamen bekijken.

Toch heeft Ubbink de afgelopen jaren een schare trouwe fans opgebouwd. Zijn kleding is onder andere in media- en televisiekringen populair zoals bij muzikant Michiel Bortstlap, schrijver Bart Chabot en tv-presentator Beau van Erven Dorens, die ook trouw zijn modeshows bezoeken. Vorig jaar was hij zelf uitvoerig op tv; de ontwerper deed mee aan Expeditie Robinson. Vanavond is hij dat waarschijnlijk opnieuw. Het nieuws van de stopzetting gaat rap en nog tijdens het ontbijt komt een telefoontje van de redactie Pauw & Witteman.

Esmerij van Loon

Hans Ubbink