Happyskirtt: 'Een rok is altijd geschikt'
bezig met laden...
Happyskirtt verkoopt drie rokken met 'iconische' namen
Na haar vertrek bij Sanoma ging Loesberg naar Prato, Italië om contacten te leggen met stoffabrikanten. Loesberg kent de weg in Oost-Europa waar ze jarenlang actief was als media directeur en zodoende kwam ze terecht in Bulgarije voor de productie van de rokken. “Maar weinig mensen weten dat in Roemenië en Bulgarije een belangrijk deel van de collecties van Europese topmerken wordt geproduceerd.” Ze kwam uiteindelijk terecht bij een Bulgaars confectieatelier in Ruse aan de Donau op de grens met Roemenië. “Ik had op een gegeven moment de stoffen en een producent gevonden. De shipping wilde ik ook vanuit Bulgarije doen, maar in dit land draait het om kleine volumes. Dat is heel duur en je kan niet alles verhalen op de consument. Nederland leek me veel beter als pilot place; ligt veel centraler. De verzending gebeurt nu vanuit Amsterdam, waar ik een studio heb.”
Happyskirtt is enkel online verkrijgbaar. Dit was een bewuste keuze van de oprichtster. “Ik koos voor online, omdat ik met kleine aantallen werk. Ik begreep dat kleine oplagen beter werken; ik wil meegroeien met de vraag. Ik wil geen agent en niet naar de beurzen. Ik zit kort op de markt, dat is beter voor de winstmarge. Daarnaast is het voor mij het prettigste om alles zelf in de hand te hebben.” De website – ook in Bulgarije gemaakt – is inmiddels een paar keer aangepast, maar wordt nu vanuit Nederland beheerd. De samples en fotoshoots voor de website vinden wel nog steeds plaats in Bulgarije, omdat dit hier goedkoper is. “Mijn blog 'Forskirtaddictsonly' is de voortrekker van de site. Deze is voor de lancering van de webshop online gekomen. Het heeft al veel publiek getrokken en voor heel wat bekendheid gezorgd. Ik heb ook speciale ambassadeurs – media mensen - in Europa. Zij dragen de rokken van Happyskirtt bij speciale evenementen.” Met hen worden speciale 'Happy Hours' georganiseerd. Groepen vriendinnen komen naar de studio in Amsterdam-Noord, passen de nieuwe modellen en nemen ze vervolgens mee naar huis.
“Het ontwerpen van de rokken had ik echt binnen een dag gedaan, maar het hele productieplan heeft vervolgens heel wat meer tijd gekost,” zegt Loesberg. Ze heeft voornamelijk voorwerk gedaan op internet. Na haar ontwerpschetsen, zijn de patronen door een patroonmaakster uitgetekend. Vervolgens zijn proefversies gemaakt die doorgepast werden en weer werden aangepast. Dit proces heeft bijna een jaar in beslag genomen. Enkel wat ze mooi vindt, voert ze ook echt door in de collecties. “Ik wilde een klassieke rok die mooi op de knie valt: een met plooien (Kelly), een tulprok (Hepburn) en een met zakken (Monroe).” De rokken van Happyskirtt zijn herkenbaar door de zwarte elastische tailleband.
'Natuurlijk wil ik ook een klein rekje met Happyskirtts in de Bijenkorf'
“Ik vind een rok lekker dragen. Een zwart jurkje blijft toch altijd maar een zwart jurkje. Een simpele top met een geprinte rok, geeft toch altijd wel een kick. Een rok is altijd geschikt. Wanneer de band goed om je middel zit en niet omhoog schuift, is het een handig product. De Monroe is mijn persoonlijke favoriet, omdat hij zakken heeft.” Het populairste model onder de klanten is de 'Kelly'. De kleur die nu het beste loopt is donkerblauw. “Saai he,” zegt Loesberg lacherig. Tot voor kort had ze geen zwart tussen haar rokken. “In het begin werd ik al geadviseerd om een zwarte rok te maken. Dat wilde ik niet, zwart is zo saai. Uiteindelijk heb ik het toch maar gedaan.” De kleurkeuze maakt ze puur op haar eigen intuïtie. Met een beetje surfen op het internet komt ze al een heel eind. “Je hoeft maar op google 'kleurentrends 2015' in te typen, en je krijgt al een uitgebreide beschrijving. Aan de andere kant doe ik alleen wat ik zelf mooi vind.”
Op dit moment is Happyskirtt in contact met modeblog 'For Believers'. Samen gaan ze kijken hoe het bedrijf fysiek in de markt kan worden gebracht – met eerst een duidelijke blik op Duitsland en België. Daarnaast wordt de onderneming onderdeel van de binnenkort gelanceerde online plaza ‘Modaculture’ in de Verenigde Staten. De focus ligt nu vooral op Europa, omdat hier simpelweg het meest wordt verkocht. Nederland is op dit moment de belangrijkste markt. “Natuurlijk wil ik ook een klein rekje met Happyskirtts in de Bijenkorf. Maar eerst moet ik mijn merk goed opbouwen.”