Na zes jaar houdt het Nederlandse tassenlabel Hardtroze op te bestaan. De webwinkel houdt uitverkoop van de complete collectie met kortingen die oplopen tot 70 procent. Wanneer de webwinkel definitief uit de lucht gaat, is nog nietdefinitief. De eigenaars schatten dat dit nog zo’n twee maanden zal duren.
Het tassenmerk werd opgericht in 2004 door Annette Romkes, Ester Eijkmans, Nelleke Wegdam en Dirkje Bakker; op dat moment vier beginnende ontwerpers in Amsterdam. De vriendinnen en zakenpartners hadden elkaar ontmoet via de grafische opleiding. In hun webwinkel verkochten ze handgemaakte tassen van imitatieleer. Elk model werd in maximaal vijftig tot honderd exemplaren uitgebracht. Hardtroze verkocht in meer dan twintig winkels in Nederland, België en Duitsland, waaronder het tassenmuseum. Verder ontwierp Hardtroze meerdere keren voor Success Organizers en nam het deel aan de designmarket bij de Bijenkorf en de Modebiënnale.
Dat er aan het verhaal binnenkort een einde komt, is toe te schrijven aan het succes dat de oprichtsters afzonderlijk hebben met individuele werkzaamheden. Dirkje Bakker vertelt: “Allemaal hadden we er nog een eigen bedrijf of een baan naast. Dat werd lastig om te combineren.”