• Home
  • V1
  • Leads
  • HBD: ‘Let op consumentenrechten’

HBD: ‘Let op consumentenrechten’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

'Mag een klant een artikel altijd zomaar ruilen?' 'Heeft een consument ook rechten tijdens de uitverkoop?' 'Wie is het aanspreekpunt voor klachten: de verkoper of de fabrikant?' Het zijn slechts drie van de vele vragen waar retailers regelmatig

mee te maken krijgen, maar volgens Hoofdbedrijfschap Nederland zijn maar weinig detaillisten op de hoogte van consumentenrechten. Daarom heeft de Consumentenautoriteit, de instantie die toeziet op de naleving van consumentenrechten, onlangs aangekondigd om harder te gaan optreden.

De

consumentenwaakhond gaat sneller en vaker boetes uitdelen aan bedrijven die zich niet aan de regels houden. Een boete die, als het aan het kabinet ligt, vanaf begin 2012 wordt verhoogd van maximaal 76.000 euro naar 450.000 euro. Binnenkort wordt het plan voorgelegd aan de Tweede Kamer. Ook gaat de overheidsinstantie vaker versnelde boetes opleggen. Met de zogeheten last onder dwangsom krijgt een overtreder een boete als hij niet binnen een bepaalde tijd zijn gedrag aanpast.

Met de drukke decembermaand voor de boeg adviseert Hoofdbedrijfschap Nederland detaillisten om zich nog eens in de consumentenregels te verdiepen. Ook is het volgens het HBD anno nu belangrijk om op de hoogte te zijn van consumentenrechten, omdat consumenten steeds mondiger worden. “Ze kennen hun rechten of denken die althans te kennen,” Miriam van Etten, woordvoerder van het HBD. “In de praktijk leidt het gebrek aan kennis van de regels bij zowel consumenten als verkopers namelijk regelmatig tot hoog oplopende discussies in de winkel. Voor verkopers in de detailhandel is het daarom steeds belangrijker om kennis te hebben van de geldende regels." Met name de regels over garantie en conformiteit, zijn regelmatig een discussiepunt op de winkelvloer. Dit onderwerp staat al jarenlang in de top 3 van meest voorkomende klachten onder consumenten in de Consuwijzer.

Een handige en snelle manier om dit te doen is volgens het HBD met de gratis online internetcursus ‘Gegarandeerd Goed’ die de instantie in 2009 heeft gelanceerd. De internetcursus behandelt in drie kwartier het consumentenrecht aan de hand van vier hoofdstukken praktijkvoorbeelden met daaraan gekoppelde vragen en uitleg van een presentator. “Deze hebben we twee jaar geleden gelanceerd, omdat er steeds meer klachten van consumenten binnenkwamen over garantie en conformiteit. Dat jaar ontving de Consumentenautoriteit al zo’n 9000 meldingen,” aldus Van Etten. Wie slaagt voor de toets ontvangt per e-mail direct een persoonlijk HBD-certificaat. Inmiddels hebben volgens het HBD al 4500 detaillisten de cursus gevolgd en een certificaat behaald.

consumentenautoriteit
HBD
hoofdbedrijfschap nederland