• Home
  • V1
  • Leads
  • Heel Europa in de ban van Karl Lagerfeld

Heel Europa in de ban van Karl Lagerfeld

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Na Parijs heeft ook Amsterdam sinds dinsdag een Karl Lagerfeld winkel. De winkelopening, waar toute bekend en modeminnend Nederland op af kwam, is het begin van een reeks winkelopeningen in grote Europese steden.

Volgend maand gaat er een tweede Parijse vestiging open, waarna het merk ook grote Duitse steden en Londen aandoet. In totaal wil CEO Pier Paolo Righi dit jaar 10 winkels openen.

Hoewel

Lagerfeld zelf verstek liet gaan tijdens de opening, was zijn aanwezigheid toch overal voelbaar. Op truien, broekzakken en sjaals in typische Karl-kleuren zwart en wit is zijn gezicht (zijn witte paardenstaart en signatuur zonnebril incluis) afgedrukt. Voor echte fans zijn in de 150 vierkante meter tellende flagship store zelfs poppen en kettingen van de ontwerper verkrijgbaar.

'Karl' werd vorig jaar gelanceerd in samenwerking met Net-A-Porter. Tot dan toe had de hoofdontwerper van Chanel en Fendi nog geen eigen merk. Lagerfeld besloot zijn krachten te bundelen met de luxewebshop en ontwikkelde een mannen- en vrouwenlijn die regelrecht uit zijn eigen kast lijkt te zijn weggelopen. De collectie zit namelijk vol hagelwitte blouses, skinny jeans en zwarte colberts waar hij in uit te tekenen is. Ook zijn herkenbare handschoenen zonder vingers, dubbele witte overhemdkraag en zonnebrillen mochten niet ontbreken en zijn een vast onderdeel van de collectie.

De Amsterdamse Karl tempel is gevestigd aan de Hartenstraat, gelegen in het populaire winkelgebied de Negen Straatjes. De begane grond staat in het teken van vrouwenkleding, schoenen, tassen, zonnebrillen, accessoires als iPhonehoesjes en modeboeken, de benedenverdieping is gewijd aan de mannencollectie.

CEO Pier Paolo Righi koos bewust niet voor de P.C. Hooftstraat, waar de meeste luxemerken een winkel openen. “Onze eerste winkel in Parijs is gevestigd in Saint Germain, wat meer het equivalent van de P.C. Hooftstraat is,” legt de topman uit. “Volgende maand openen we een tweede winkel in Parijs in een gebied dat gelijkwaardig is aan de Negen Straatjes. Onze doelgroep is breed en de Karl Lagerfeld fan is in beide omgevingen te vinden. Bovendien past de levendige, jonge en upcoming sfeer van de Negen Straatjes erg goed bij ons merk.”

Net als de winkel in Parijs is ook de Amsterdamse vestiging volledig digitaal. Door heel de winkel hangen iPad mini’s, waarop consumenten door het lookbook van de nieuwe collectie kunnen bladeren, video’s kunnen bekijken, naar de webshop kunnen surfen en een foto in het gastenboek
kunnen achterlaten.

In de paskamers zijn digitale fotohokjes ingebouwd, waarmee klanten een foto kunnen maken van hun outfit met behulp van Karl-esk filters en dit direct delen met vrienden via social media. Creditcards zijn niet meer nodig: in de digitale winkel kan er in een handomdraai mobiel betaald worden.

De samensmelting van online en offline is een grote prioriteit voor Lagerfeld, die ooit zei dat ‘veranderen de gezondste manier is om te overleven’. “Karl is erg goed op de hoogte van de laatste digitale ontwikkelingen," aldus Righi. "Bovendien past het bij ons merk. De lancering van onze prêt-à-porterlijn een jaar geleden was online, we live streamen veel van onze evenementen en we hebben een grote sociale internetcommunity – waaronder veel bloggers – met wie we communiceren. Wij geloven dat dit is hoe de wereld vandaag werkt.”

De komende maanden buigen Righi en Lagerfeld, die volgens de CEO zeer actief betrokken is bij elk facet van het bedrijf, zich over de offline uitbreiding in Europa. Nog voor 2013 moet ook de eerste Karl Lagerfeld winkel in Azië open gaan.

Karl
Karl Lagerfeld