• Home
  • V1
  • Leads
  • Herenmode maakt inhaalslag

Herenmode maakt inhaalslag

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Met de plotselinge groei van de herenmode industrie en het grote succes van 's werelds eerste fashion week uitsluitend voor mannen - de London Collections - hebben retailers hun zinnen gezet op een nieuw type man dat belangstelling

heeft voor moderne designer mode.

Het
Londense warenhuis Selfridges heeft onlangs een afdeling van ruim 3.000 vierkante meter geopend die helemaal aan designer schoenen voor heren gewijd is. Een soortgelijke afdeling voor vrouwen bestaat al een aantal jaar en doet het erg goed. De herenafdeling biedt een breed assortiment - ruim 3.000 stijlen welteverstaan - met diverse prijsniveaus, van commercieel tot zeer luxueus. Mannen zullen hier hopelijk door worden aangespoord om meer aandacht aan mode te besteden.

De ruimte is door een vooraanstaande Belgische architect ontworpen met het oog op een moderne, doch avant-garde uitstraling, hetgeen de kritische mannelijke luxeconsument moet aanspreken. "Het is een ontzettend spannende tijd," zegt David Walker-Smith, hoofd van herenmode voor Selfridges. "De introductie van de London Collections is een belangrijke stap vooruit in de herenmode industrie en vestigt de aandacht op Britse mode."

Niet alleen Selfridges richt zich op het herensegment. Ook de wereldberoemde schoenmaker Christian Louboutin heeft zijn eerste herenboetiek geopend in hartje Londen. In Parijs heeft modeketen Massimo Dutti zojuist zijn eerste formele herenmode boetiek geopend. Ondertussen merkt Mr Porter - het onlangs gelanceerde online magazine en website - dat er onder de mannen steeds meer vraag is naar mode welke direct van de catwalk komt. Dit betekent een grote ontwikkeling voor herenmode; vroeger ging het de mannelijke consument voornamelijk om klassieke, eenvoudige stukken, maar nu wil hij modieus en trendy gekleed gaan en durft hij meer dankzij het toegenomen advies op het internet en in winkels.

Veel vooraanstaande ontwerpers herinvesteren hun kapitaal in hun herencollecties, openen nieuwe flagships op A1 locaties in Londen en krijgt, dankzij de opkomst van moderne, jonge kleermakers die de besloten wereld van de maatpakken betreden, Savile Row ook een nieuwe impuls.

En dit is maar het begin.

Van onze correspondent
Herenmode
London Collections
MANNENMODE
Selfridges