Herintroductie Li-Ning met Ali B lijn
bezig met laden...
Li-Ning werd twee jaar geleden in Nederland geïntroduceerd. In april 2007 opende de Aziatische sportgigant zijn eerste Westeuropese winkel in Maastricht. Binnen een half jaar tijd kwam er een tweede filiaal in Almere. In thuisland China heeft Li-Ning een marktaandeel van 14 procent en is daarmee na Nike en Puma het grootste sportmerk van het land. Wereldwijd heeft het merk nu zo'n 6000 winkels. Toch werd Li-Ning in eerste instantie niet ook het Europese succes dat van het sportmerk was verwacht. De winkel in Maastricht werd gesloten. "Het is geen geheim dat de invoering van Li-Ning Nederland bij de eerste poging op wat hobbels stuitte. Zo sloot de Chinese maatvoering niet aan bij de Europese maten," zegt sales manager Frank Regenhart. "Li-Ning heeft hiervan geleerd. Er zijn speciale collecties ontwikkeld, gericht op de Europese markt. Met als hoogtepunt voor Nederland de Ali B collectie." Een andere maatregel is dat Li-Ning nu gebruik maakt van bestaande distributienetwerken in plaats van dat het nieuwe probeert te creëren.
De sportstyle collectie van Ali B wordt vooralsnog alleen in de Benelux gelanceerd. De nieuwe lijn is vanaf najaar 2009 verkrijgbaar en bevat truien, jacks, shirts en broeken. Bij de presentatie in Amsterdam werd een vrij ingetogen lijn getoond waarop het Ali B logo weinig opvallend was. Li-Ning ziet een logisch verband tussen het merk en de Nederlandse rapper. 'Met zijn muziek en zijn inzet voor vele goede doelen is Ali B een bruggenbouwer tussen verschillende culturen, klassen en leeftijden – Net zoals Li Ning dat is.'
Li-Ning is opgericht door Li Ning, China’s bekendste sportheld en winnaar van maar liefst 106 gouden medailles. Li Ning ontwikkelde zijn kledingmerk met als doel zoveel mogelijk mensen, arm en rijk, te voorzien van goede sportkleding en –schoenen en zo sport te stimuleren.