• Home
  • V1
  • Leads
  • Herpositionering V&D op koers

Herpositionering V&D op koers

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De herpositionering van V&D werpt vruchten af. Ook de webshop - die nu een jaar en twee maanden open is - boekt succes. "Nieuw verbouwde V&D warenhuizen laten gemiddeld een groei zien van 6 procent," zei CEO Mark McKeon tijdens

een perspresentatie in V&D Rotterdam. "In dit filiaal is zelfs een groei van 8 procent geboekt." Het Nederlandse warenhuis doet het opvallend goed in het segment damesmode. Dat geldt zowel voor de vernieuwde winkels als online. Het aantal unieke bezoekers van de V&D webshop bedraagt nu zo'n 250.000 per week. "In de eerste maanden, eind 2008, waren dat er honderdduizend per maand." Beste verkopende merken online: private label Liv en de lingerie van het Nederlandse merk Sapph. Het online filiaal doet niet onder voor een stenen warenhuis in een gemiddelde stad. De webshop staat wat betreft omzet nu op de 56e plaats van de in totaal 62 V&D warenhuizen die het concern in Nederland heeft.

Ruim twee jaar geleden zette V&D de ingrijpende herpositionering en rebranding in gang. Er kwam een nieuwe huisstijl en het assortiment werd aangepakt. Inmiddels zijn 40 warenhuizen verbouwd. De resterende 22 worden versneld onder handen genomen. McKeon: "Het is de bedoeling dat alle filialen medio 2010 zijn verbouwd." Meest opvallend is de introductie van een groot aantal A-merken en shop-in-shops. Nieuwste aanwinst is het Spaanse merk Mango welke als eerste in Rotterdam werd gelanceerd. Breda en Utrecht volgden en voor het einde van dit jaar worden daar nog Maastricht en Den Haag aan toegevoegd. In de loop van 2010 moet het totaal aantal Mango-shops in V&D warenhuizen oplopen tot tien. Desalniettemin is en blijft de verdeling A-merken versus private brands, 30/70. Volgende stap is de uitbreiding van het aanbod A-merken in de online shop.

Uitdaging voor het bedrijf nu is volgens de CEO consumenten overtuigen van het scherpe prijsbeleid van V&D. "We hebben het assortiment Vaste Lage Prijs-producten met betaalbare hardwaren en interieurtextiel verder uitgebreid." Tevens is de succesformule 'La Place' aangescherpt en La Place Express toegevoegd waar consumenten salades en complete kant-en-klaar maaltijden kunnen kopen. Naar voorbeeld van buitenlandse warenhuizen als Marks & Spencer waar dergelijke voedingsafdelingingen veel footfall genereren. Op korte termijn opent La Place Express in Amsterdam en in Den Haag.

Volgend jaar gaat V&D de veranderingen binnen het bedrijf uitgebreid naar de consument communiceren. "Tot nu toe hebben we het onze klanten zelf laten ontdekken, nu komt er een brede reclamecampagne zowel op tv, als in print als online," zegt McKeon. In 2011 wil V&D marktleider zijn in de meeste productcategorieen. In de segmenten dames- en herenmode en lingerie doet V&D het nu al beter dan het marktgemiddelde. Vanwege de economische malaise heeft het concern de plannen voor uitbreiding en opening van nieuwe 'kleinere' vestigingen wel opgeschort tot 2012.

McKeon: "Toen ik in 2007 begon was V&D een slechtpresterende winkel in een sterke markt. Nu is het precies andersom."

Foto boven: de vernieuwde V&D in Rotterdam
Foto onder: CEO Mark McKeon

V&D
vroomdreesmann