• Home
  • V1
  • Leads
  • Hester van Eeghen: 'Ieder stikseltje perfect'

Hester van Eeghen: 'Ieder stikseltje perfect'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Aan mode heeft ze een broertje dood, maar labels werken heel goed voor onzekere mensen. "Mijn klanten zijn nogal eigenzinnig, die trekken zich niets van de mode aan." Tassenontwerpster Hester van Eeghen is een autonoom designer,

ze zit ruim 25 jaar in het vak en beperkt zich al lang niet meer tot tassen. De creatieve ambachtsvrouw maakt ook schoenen en kleine lederwaren, ze ontwikkelt stoffen en meubels. Onlangs maakte ze een koffertje met allemaal kleine vakjes en bekleedde dat met leer uit de zeventiende eeuw. Het staat nu op een ronddraaiend plateau in de etalage van haar nieuwste winkel in de Nieuwe Spiegelstraat in Amsterdam. Een uniek object waarin vele uren werk zit en dat onbetaalbaar is, maar uiteindelijk toch ook in een verkoop kan resulteren. "Vorige week kwam een dame binnen die een tas in de leersoort van die koffer wilde hebben."

Voorkeur voor

het creëren van het een of ander heeft Van Eeghen niet: "Het klinkt wat zweverig, maar mijn hart ligt bij het scheppen zelf." Daarom werkt ze ook zo graag met Italianen. "Dat zijn vakidioten net als ik, ieder stikseltje moet perfect zijn." Deze week organiseerde ze een feestje om te vieren dat haar drie winkels in Amsterdam recent een geheel nieuw interieur kregen. Waarom? "Mijn eerste winkel in de Hartenstraat bestaat al 27 jaar, de tweede winkel in dezelfde straat 13 jaar en deze in de Nieuwe Spiegelstraat nul jaar, dus het werd tijd." Het nieuwe winkelinterieur is net als haar schoenen en tassen van Italiaanse makelij. "We hebben een week lang allemaal werklui uit Italië over de vloer gehad," vertelt een van haar medewerkers, "heel gezellig."

Achterin de nieuw verbouwde zaak staat een opvallende 'boom'. De stam wordt gevormd door drie stalen zuilen die tot het plafond reiken. Er doorheen zijn takken geplaatst met elk een blad aan het uiteinde en op ieder blad prijkt een schoen of een tas. De winkel is in tweeën gedeeld. De linkerhelft is voor de damestassen en -schoenen, rechts kunnen de mannen terecht. "Ik ben de laatste tijd steeds meer voor mannen gaan doen en wilde daarvoor een aparte plek, want in de andere winkels nemen de dames het toch steeds over," zegt Van Eeghen. Voor mannen zijn er kleurrijke schoenen en tassen, portemonnee's en sinds kort ook zijden sjaals, die door een verkoopster over de alarmpoortjes zijn gehangen. "Goed idee, zo zie je die lelijke dingen niet."

We merken eigenlijk niets van de crisis, ik verkoop gewoon goed


Hester van Eeghen verkoopt tassen en schoenen in zestien landen. "Kleine hoeveelheden en dat werkt. We merken eigenlijk niets van de crisis, ik verkoop gewoon goed. Ik heb twaalf mensen in dienst en die moeten wel allemaal worden betaald." Haar werk wordt gekenmerkt door geometrische vormen, heldere kleuren en functionaliteit. De vorm is het meest belangrijk. "Die moet de noodzakelijke functionaliteit overstijgen." In 1998 heeft zij de Stichting Hester van Eeghen Leather Design opgericht, toen zij merkte dat de Nederlandse leerindustrie dreigde te verdwijnen. Iedere twee jaar wordt nu in samenwerking met het Tassenmuseum een wedstrijd en tentoonstelling georganiseerd voor jonge tassenontwerpers.

Het merk Hester van Eeghen is voornamelijk bij design- en museumwinkels te koop, maar dankzij de inzet van een nieuwe sales manager dienen zich steeds meer modedetaillisten aan. "Zij heeft een van de beste accessoire-agenten in Amerika aangesteld die contacten heeft bij Bloomingdales en Saks 5th Ave." En laatst heeft de Amerikaanse Vogue gebeld evenals de Italiaanse Vogue. "Mijn werk is de echte modewereld altijd een beetje ontgaan," zegt Van Eeghen, "maar nu is uit die hoek opeens volop belangstelling." Een verklaring geeft ze niet. Een medewerkster denkt dat consumenten meer zijn gaan uitgeven aan accessoires. "Er vindt echt een verschuiving plaats." Daarnaast heeft Van Eeghen met de groeiende aandacht voor duurzaam geproduceerde artikelen en ambachtswerk het tij mee.

Dat betekent niet dat Hester van Eeghen nu opeens heel hard gaat groeien. "In Nederland heb ik zo'n dertig verkooppunten. Daar kunnen er niet veel meer bij. Ik wil die winkels natuurlijk niet de kaas van het brood eten." Maar als zich een goede partner aandient om iets nieuws te openen of een webshop te beginnen zoals een Amerikaanse bijvoorbeeld heeft gedaan, dan kan dat. De Amerikaanse webshop loopt trouwens als een trein. "Daar heb ik veel klanten." Maar Hester van Eeghen heeft klanten uit alle windstreken. "Ik vind overal verwante zielen."

Esmerij van Loon

Hester van Eeghen