Het anticrisisrecept van Prada, Geox en Versace
bezig met laden...
Polegato hamerde vervolgens op de noodzaak om producten internationaal te patenteren om namaak te voorkomen. Hij hoopt vooral dat er onder leiding van de Verenigde Staten gedragscodes worden geïntroduceerd om de financiële sector te reglementeren. Op die manier kan een enorme crisis die momenteel alle wereldmarkten treft, worden afgewend. Volgens Patrizio Bertelli, bestuursvoorzitter van de Prada Group, is verlaging van het belastingtarief voor werknemers in ruil voor het inleveren van vijf vakantiedagen per jaar de juiste oplossing voor het stimuleren van de koopkracht.
"Onze gespecialiseerde Engelse werknemer heeft recht op eenentwintig vakantiedagen, terwijl dezelfde werknemer in Italië eenendertig vakantiedagen per jaar mag opnemen.
Als we uitgaan van een bruto salaris van € 30.000, krijgt de Engelsman netto € 18.000 in het loonzakje. Onze Italiaanse werknemer brengt slechts € 14.600 mee naar huis.’ Volgens Giancarlo Di Risio, bestuursvoorzitter van Gianni Versace, moet er bij investeringsplannen een strak beleid worden gevoerd en worden gefocust op de ontwikkelingslanden. ‘De Chinese markt blijft groeien, terwijl ik ook aandacht zou schenken aan India, een land dat op dit moment nog niet als een nieuwe markt kan worden beschouwd’, benadrukt Di Risio. De bestuursvoorzitter van het modehuis dat in 1978 door Gianni Versace werd opgericht, maakt onderscheid tussen de reële recessie die momenteel de markt beheerst en de denkbeeldige recessie die zich in ons hoofd afspeelt. De laatste is het gevolg van paniek, waardoor men zich soms meer zorgen maakt dan nodig is. 'Wij gaan de confrontatie aan met de echte crisis’, voegt de manager er aan toe.
De anticrisisstrategie van Calzedonia, het bedrijf dat de merknamen Calzedonia, Intimissimi en Tezenis voert, neemt het product als uitgangspunt. "Wij hebben ons gericht op de intrinsieke kwaliteit van het product en de toegankelijkheid van de prijs. Onze consument is zich bewust dat het product meer waard is dan de prijs die er voor wordt betaald," zegt Sandro Veronesi, bestuursvoorzitter van de Calzedonia Group. Een ander belangrijk punt in de filosofie die merken zoals Calzedonia, Salvatore Ferragamo en Mariella Burani Fashion Group gemeen hebben is een detailhandelstrategie – het liefst onder direct toezicht – die op het buitenland is gericht. "We moeten een retailcultuur ontwikkelen, en het verkooppunt moet onder direct toezicht staan.
Een dergelijke strategie vergt grotere investeringen, maar zal zeker vruchten afwerpen," zegt Giovanni Burani, bestuursvoorzitter van de Mariella Burani Fashion Group. "Dit betekent niet dat we reusachtige flagshipstores moeten kopen, ook al is dit, vooral voor de Aziatische markten, een belangrijk middel," zegt Michele Norsa, bestuursvoorzitter en directeur generaal van het modehuis Salvatore Ferragamo.
"Niet het aantal vierkante meters, maar de handel is bepalend voor de omzet."
Foto: De Ronde Tafel Conferentie die door Pambianco werd georganiseerd.