Het bloemenspektakel van Bas Kosters
bezig met laden...
Vijftien mannelijke modellen, gehuld in bloemenprintbroekjes in compinatie met bovenstukken van echte bloemen, vormden het officiële startsein voor de Lievelingsbloemcampagne. Vriendinnen worden tijdens de actie getest of zij elkaars favoriete bloem kennen met de onlangs gelanceerde applicatie op Mooiwatbloemendoen.nl.
'A floral affair' maakt toeschouwers wild
Het publiek staat in het midden van een met gouden ornamenten versierde ruimte aan de Herengracht te Amsterdam. Nadat Kosters de aanwezigen welkom heeft geheten, neemt hij plaats op zijn hoge stoel. Op onder andere de nummers 'Tulpen uit amsterdam' en 'Bloemetjesgordijn' komen de modellen de kamer in gelopen. Ze lopen om het publiek heen naar de achterkant van de kamer, waar ze de rest van de show blijven staan. De ontwerper legt vanuit zijn stoel uit welke bloem gedragen wordt en waar deze voor staat. Het vrouwelijke publiek wordt helemaal wild bij het zien van de bovenlijven die enkel bedekt zijn met bloemen. Kosters geeft af en toe een dikke luchtkus naar zijn adonissen. “Het zijn net goden,” zegt een toeschouwer met de camera vastgeklampt in haar hand. Als afsluiter mogen de bloemen letterlijk van de lijven geplukt worden. Dat laten de dames zich geen twee keer zeggen. “Enjoy,” roept Kosters met een lach.
“De campagne is om mensen weer wakker te schudden voor mooie bloemen. Het is natuurlijk heel leuk als je weet wat de lievelingsbloemen van je vriend of vriendin zijn. We willen graag mensen iets meer vertellen over de betekenis van bloemen. Het idee bij de campagne was dus om mensen meer na te laten denken over bloemen,” aldus Florian Seyd, meesterbinder bij bloemencollectief The Wunderkammer. Hij heeft samen met zijn collega's alle bloemen vermaakt tot kleding.
“Het is leuk dat Bas Kosters de uitdaging van het Bloemenbureau Holland heeft aangenomen. Het gaat hierbij niet om het verwerken maar stoffen, maar echte bloemen. Het is mooi om te zien dat hij experimenteert met bloemen en wij daardoor experimenteren met technieken. We hebben bij de samenwerking gekeken hoe we de bloem kunnen buigen of vermaken tot het ontwerp van Kosters. Bijvoorbeeld bij de celosia bloemetjes wilde hij meer kleuren. Toen kwamen wij met het idee van een soort kleur grading en dat vond de ontwerper helemaal geweldig,” vertelt Seyd na de show.
Bas Kosters: 'grappig dat de gerbera niet echt een karakter heeft'
Kosters werd een maand geleden benaderd door het Bloemenbureau. Na het concept te hebben bekeken, is hij gaan kijken hoe hij het meer 'Bas Kosters' kon maken. De eerste stap was het ontwikkelen van de speciale bloemenprint met de vijftien bloemen erin. Deze print werd gedrukt op de onderkleding. De bottoms zijn gemaakt van zes verschillende materialen waaronder lycra, katoenen jogging, katoenen tricot en dunne India katoen - materialen komen vaak terug in de collecties van de ontwerper. “Vervolgens ben ik me bekend gaan maken met de bloemen: welke verschijningsvormen en kleuren hebben ze et cetera. Ik vind het wel grappig dat de gerbera, wat een hele lollige bloem is, niet echt een karakter heeft. Toen heb ik zelf verzonnen dat een gerbera het goed doet op feesten en partijen. Uiteindelijk ben ik los gaan schetsen en gaan overleggen met de mensen die de ontwerpen zouden uitvoeren,” aldus Kosters.
Vijf dagen voor de show is de basis voor de creaties gemaakt. De dag ervoor zijn de eerste bloemstukken in elkaar gezet. Tot op het laatste moment zijn nog de finishing touches aangebracht. “Het is heel spannend om alles op het laatste moment te doen, vooral omdat je het zelf niet doet. Ik vond het uitdagend om mijn designkwaliteiten te tonen in materialen die voor mij totaal onbekend zijn. Ik ben er open ingegaan.” Per creatie zijn 60 tot 100 bloemen gebruikt. Inclusief de aankleding van de presentatieruimte met verse bloemen – die ook geplukt mochten worden – geeft dit een totaal van twee tot drieduizend bloemen.
Met een glas champagne in zijn hand, voegt Kosters tot slot toe: “Mijn absolute favoriet is de lampionplant: het zijn fel oranje lampionachtige vormen die je kan drogen - ik houd ook van bloemen die gedroogd kunnen worden. Ik heb een beetje moeite met dingen die vergankelijk zijn. Mijn ontwerpen gaan meestal veel langer mee. In dit project was dit interessant, omdat ik nu werkte met materiaal die van redelijk korte duur zijn. Het was een leuke uitdaging.”
Luuk Krekels