• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘Het idee voor zelfbedieningskassa’s stamt al uit 1965’

‘Het idee voor zelfbedieningskassa’s stamt al uit 1965’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Contactloos betalen, zonder tussenkomst van winkelpersoneel, is de toekomst, blijkt uit onderzoek van het Duitse EHI Retail Institute – een onderzoeksbureau voor de retailindustrie – in opdracht van de Düsseldorfse vakbeurs

EuroCis. 61 retailers uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, de Benelux en Scandinavië, met in totaal 84.500 winkels, werd gevraagd naar de toekomst van betalen in winkels.

Hoewel

supermarkt Migros in Zürich in 1965 de eerste test deed met onbemande kassa’s, en retailers denken dat contactloos betalen de toekomst is, zijn niet veel bedrijven happig om er zelf in te investeren. 80 procent van de 61 ondervraagde retailbedrijven – waarvan 18 procent bestaat uit warenhuizen en modewinkels – verwacht in de toekomst geen self checkout-systeem te plannen voor in de winkel. In de mode is de reden vooral dat wanneer consumenten sjoemelen, het risco te groot is.

Ook mobiele telefoons blijken hot. Niet alleen voor m-commerce. 93 procent van de respondenten denkt dat betalingen via smartphones de in de toekomst vaker ingezet zal worden. En hoewel het bij koffieketen Starbucks momenteel al mogelijk is via een speciale rekening, verwacht Ulrich Spaan, adjunct-directeur van EHI, niet dat er heel snel een universeel systeem voor komt. “Er zijn zo veel partijen: banken, smartphone fabrikanten, telefoonaanbieders. En geruchten gaan dat Apple zelf een systeem wil bouwen,” licht hij de resultaten toe.

Op de vakbeurs voor retail technologie Eurocis zullen mobiele technologieën op de voorgrond staan. Het draait dan niet alleen om mobile payment, maar ook om software voor tablets en iPads voor medewerkers.

Ook is er extra aandacht voor RFID: draadloze technologie waarmee producten zonder fysiek of visueel contact langs de hele waardeketen, per afzonderlijk artikel, te identificeren zijn. Ook hierbij geldt: het wordt positief ontvangen door retailbedrijven, maar het schiet niet op. Gerry Weber, Gap en American Apparel maken al wel gebruik van de techniek, maar 78 procent van de ondervraagde bedrijven door EHI heeft op de middellange termijn geen plannen voor RFID-projecten.

Volgens Spaan is de RFID-techniek niet alleen handig voor gebruik achter de schermen – denk aan het bijhouden van de voorraad – maar RFID maakt het ook mogelijk voor consumenten om producten zonder kassabon te ruilen. De chip herkent de gegevens. Overigens denkt Spaan ook dat de papieren kassabon op termijn zal verdwijnen en plaats maakt voor een digitale versie.

EuroCis vindt volgend jaar plaats van 19 tot en met 23 februari. De organisatie verwacht 245 exposanten, 11 meer dan dit jaar. Op 19 februari worden de Ratail Technology Awards uitgereikt.

Foto’s: Eurocis 2012

EHI
EHI Retail Institute
EuroCIS
Euro Handelsinstitut