(advertentie)
(advertentie)
Het leven van Chanel door haar mantelpakjes

"Ze heeft kleding gecreëerd die tijdloos is. Ze durfde het aan om in een periode waarin de mode zich kenmerkte door veel tierelantijnen, kleding te maken die heel eenvoudig was. Maar tegelijk was de snit zo mooi. Het won ieders hart." Benno Tempel,

directeur van het Gemeentemuseum Den Haag, heeft het over Gabrielle 'Coco' Chanel. Ze gaf vrouwen bewegingsvrijheid, elegantie en ze was de motor achter de garçonne-stijl.

Vanwege een verbouwing van het Gemeentemuseum in Den Haag is 'Chanel: de legende' waarschijnlijk de laatste modetentoonstelling zonder modeshow. Al mag je het van Coco eigenlijk geen mode noemen. Tempel: "Ze had het over stijl. Mode vergaat, stijl blijft voor altijd."

Het leven van Chanel door haar mantelpakjes

Coco Chanel zag namaak als een compliment

De expositie vertelt het verhaal over Coco Chanel aan de hand van twee grote thema's in haar oeuvre: het kleine zwarte jurkje en het mantelpakje. Het mantelpakje dat ze ontwierp bestaat uit een wollen tweed rok, blouse en het befaamde Chanel-jasje. Het jasje was gemaakt uit smalle panden, wat zorgde voor een soepele pasvorm. Een metalen kettinkje boven de zoom moest zorgen dat het kledingstuk goed bleef hangen. De knieën waren altijd bedekt, want Chanel moest niets hebben van die lelijke lichaamsdelen.

Naast de handtas Chanel 2.55 – herkenbaar om het doorgestikte patroon - is het mantelpakje door de jaren heen eindeloos gekopieerd. De kledingstukken zouden zelfs worden gestolen terwijl ze klaar hingen om verscheept te worden naar de Verenigde Staten. De dieven zouden de pakjes razendsnel kopiëren en weer terughangen. Chanel zelf trok zich weinig aan van de kopieën. Ze vond het een compliment dat haar stijl aansloeg.

Karl Lagerfeld blies Chanel nieuw leven in

Voor de tentoonstelling in het Gemeentemuseum werd ook een van de eerste flesjes van Chanel No.5 ingevlogen. "Het kwam in een klein koffertje uit een museum in Grass," vertelt curator Madelief Hohé. "Tussen de velden met rozen en lavendel staat een museum waar het flesje uit 1921 bewaard wordt, het jaar dat Chanel het parfum lanceerde."

Karl Lagerfeld, momenteel hoofdontwerper bij Chanel, heeft ook een plaats gekregen op de tentoonstelling. Voor zijn komst in 1983 was Chanel zoekende. De ontwerpers die het modehuis na de dood van Coco Chanel leidden, worstelden met de vraag hoe dicht ze bij de stijl van Chanel moesten blijven. Volgens curator Hohé is het bijzonder dat Lagerfeld de signatuur van Coco Chanel trouw blijft, terwijl hij ook vernieuwende mode maakt. "Daarvoor moet je toch je eigen ego aan de kant zetten en dat doet hij al dertig jaar."

WHet leven van Chanel door haar mantelpakjesie na de rondgang door de verschillende zalen zelf ook wel een Chanel-jasje wil aantrekken, heeft geluk. Het museum kocht via internet twee vintage jasjes van het modehuis. Bezoekers mogen de kledingstukken passen. Foto’s van de verkleedpartij kunnen op social media worden geplaatst onder vermelding van #chanelforeveryone

‘Chanel: de legende’ is van zaterdag 12 oktober en tot en met 4 februari 2014 in het Gemeentemuseum Den Haag te zien. Er is ook een bijbehorende kindertentoonstelling. Foto klein: Chanel tweed
Foto links: De mantelpakjes van Chanel zijn veelvuldig gekopieerd
Foto rechts: Chanel No.5 uit 1921. Flacon Ernest Beaux