Het succes van Stella McCartney
bezig met laden...
De Britse
De samenwerking tussen McCartney en Adidas – waarbij sporten als hardlopen, yoga, tennis en zwemmen wordt gecombineerd met vrouwelijkheid - begon in 2004. In 2010 werd de ontwerpster benoemd tot creatief directeur van het officiële Olympische uniform van het Adidas Team GB. In mei 2012 opende de eerste zelfstandige Adidas by Stella McCartney winkel aan het chique Brompton Cross in Londen.
Voor de ontwerpster – vegetariër voor het leven – is eco-friendly fashion één van de belangrijkste pijlers van haar label. De mode-items zijn zo duurzaam mogelijk geproduceerd, en, misschien wel het allerbelangrijkste: leer komt in de collecties niet voor. Dat leek eerst een groot struikelblok om te starten met mode-accessoires, maar bleek uiteindelijk McCartneys kracht.
Volgens Frederick Lukoff, CEO bij het label, heeft de ethische visie van McCartney zich uitbetaald in ponden, want de accessoirelijn is nu goed voor een kwart van de omzet. Aan WWD vertelde François-Henri Pinault, CEO van moederbedrijf PPR eerder al: “Stella’s producten reflecteren haar principes en consumenten waarderen dat. Er wordt geen gebruik gemaakt van leer of bont en dat maakt echt een verschil met andere modelabels, want Stella moet daardoor veel creatiever en innovatiever zijn. En dat is ze.” McCartney beaamt: “Het ene seizoen kan ik fantastische biologische canvasstof vinden en het volgende seizoen is dat bedrijf gestopt vanwege de recessie.”
Het label de Beatledochter bestaat sinds 2001. Daarvoor studeerde McCartney aan Central Saint Martin’s College of Art and Design in Londen en werkte ze als voor modehuis Chloé. Het label Stella McCartney is een joint venture van de ontwerpster het het Franse concern voor luxe mode PPR.
De collecties – die bekend staan als draagbaar, comfortabel en vrouwelijk - worden verkocht in meer dan zestig landen. Eigen winkels heeft het merk in New York, Londen, Los Angeles, Shanghai, Hongkong, Milaan, Bangkok, Barcelona, Singapore en Parijs. De focus ligt momenteel op Azië. CEO Lukoff in een persbericht: “Het is nu tijd om de volgende stap te zetten in China. We hebben een lokale strategie ontwikkeld en zullen ons richten op retailexpansie en betere distributie.”