Het succesverhaal van Perfectly Basics
bezig met laden...
Het begon
“Webshoppen was toen in opkomst, maar nog niet iedereen verwachtte dat het echt iets zou worden,” vertelt Van den Beemt, die nu CEO is van een bedrijf met 21 medewerkers. “Na een goed gesprek heeft Cheryl Heutink, countrymanager van Filippa K, me groen licht gegeven om als eerste het merk online te verkopen. We wilden beginnen met witte en zwarte basics. Vooraf hadden we in gedachten om voor vijfduizend euro in te kopen. Maar aan het einde van de vergadering hadden we voor twintigduizend euro ingekocht, van spaargeld dat we niet hadden. Het was een risico, maar we hadden er vertrouwen in.”
Het bleek een gouden zet. Al vanaf week één krijgt de online winkel bestellingen, die Van den Beemt, voorzien van een handgemaakte factuur, op de fiets naar het postkantoor brengt. En met de bestellingen, weet Perfectly Basics ook grote namen als Paul & Jo, Calvin Klein, Dior, Repeat, Missoni en See by Chloé te overtuigen van een verkooppunt in hun webshop. ”We hebben heel hard moeten knokken om ervoor te zorgen dat ze bij ons zouden komen. Met goede presentaties hebben we hen weten te overtuigen,” aldus de mode-ondernemer. Komend voorjaar komt daar Marc by Marc Jacobs bij; het modehuis was ‘geïmponeerd’ door het merkenpakket van Perfectly Basics.
Hun toewijding aan en vertrouwen in de webshop is volgens Van den Beemt de reden van het succes van Perfectly Basics. “We zijn niet gewoon een stenen winkel die een webshop erbij doen. Ik denk dat onze kracht is dat we honderd procent voor de webshop gaan. Wil je een succes van een online shop maken, dan moet je er fulltime dag en nacht mee bezig zijn.” Dat is naar eigen zeggen ook de reden waarom consumenten steeds terugkomen. Van den Beemt: “We behandelen onze bestaande klanten alsof ze voor het eerst bij ons komen. We zijn goed bereikbaar via e-mail en telefoon. Bij elke bestelling doen we een handgeschreven briefje, waarin we klanten bedanken voor hun aankoop. Ook geven we vaak een leuk tasje, een speciaal waszakje of proefmonsters van cosmetica weg. En als een klant boven de 500 euro besteld, ontvangt hij of zij een Jackie, JFK, Elle of Red erbij of in eigen beheer gemaakte lounge muziek cd's.”
Onlangs is Perfectly Basics verhuisd naar een pand van tweeduizend vierkante meter, een hoogtepunt in de carrière van Van den Beemt. Naast het magazijn en hoofdkantoor is er in het pand ook een viproom gemaakt, waar klanten kunnen winkelen op afspraak. “Met de vip-room willen we het zolderkamergevoel van webshoppen weghalen. Het is soms eng om iets online te kopen, maar door te shoppen op afspraak willen we klanten de mogelijkheid bieden om met een hapje en een drankje de collectie te kunnen voelen en passen.”
Ook heeft de webshop een nieuwe lay-out gekregen. “Na vijf jaar vonden we het goed om de webwinkel aan te passen. Het is klantvriendelijker, overzichtelijker en in een nieuw jasje gestoken. De webshop is clean, wit en voorzien van eigen fotografie op sfeerlocatie. Het heeft meer internationale allure.”
Vrijdag zal Van den Beemt met haar team, leveranciers en zakenpartners toosten op nog eens vijf succesvolle jaren. Haar wens? “Dat Perfectly Basics nog twee keer zo groot wordt en bekender in het buitenland is. Nu al versturen we vele pakketten per week naar België en naar de rest van de wereld en ik hoop dat dat de komende jaren nog meer wordt.”
Stephanie Broek
Foto: Lamswollen trui Filippa K op Perfectly Basics