• Home
  • V1
  • Leads
  • "Hoe perfecter, hoe schokkender"

"Hoe perfecter, hoe schokkender"

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Waar het in en rond de Westergasfabriek deze dagen draait om groots en opvallend, om meer, meer en meer, wordt er op andere plekken in de stad ruimte geclaimd voor een andere aanpak. Ontwerper Edwin Oudshoorn toonde

zijn nieuwe collectie in een woonhuis op de Herengracht. Zonder modellen, zonder show, maar des te indrukwekkender.

Romantisch drama is een van de specialiteiten van Edwin Oudshoorn, wiens collecties vrijwel altijd geïnspireerd zijn op een verhaal met maatschappelijke relevantie. Dit keer is de titel van zijn collectie -die hij voor het eerst liet zien op 5 juli in de tuin van het Musée de la Vie Romantique in Parijs- Pining for the heavens. De titel verwijst naar de doodswens van jonge meisjes die, in een keurslijf gedwongen, streven naar perfectie. “Het lijkt in deze maatschappij alsof je niet mag falen,” licht de ontwerper toe. “In de krant lees ik geregeld een verhaal over meisjes die zelfmoord pleegden -ondanks hun schoonheid, talenten en populariteit- omdat ze het gevoel hadden niet aan de verwachtingen te kunnen voldoen die de maatschappij aan haar stelt. En vaak is het zo dat hoe perfecter het meisje was, hoe schokkender de daad.”

Dat keurslijf waarin het jonge meisje zich gedwongen voelt, wordt in de collectie verbeeld door het stijve bovenstuk van gesteven wit katoenen jurkjes. Het verval krijgt vorm in de op zijde geprinte vlekken die zich perfect symmetrische over de lange jurken hebben verspreid: “Je ziet dat er iets niet klopt,” legt Oudshoorn uit. “Zelfs het verval zit in een keurslijf.”

Voordeel van het bewonderen van de stukken van nabij is niet alleen de persoonlijke toelichting van de ontwerper, maar ook de mogelijkheid de details van de collectie eens nader te bestuderen; De ausbrenners op de schouders van het bloesje van witte zijde, waardoor er een onderlaag van broos kant zichtbaar wordt. De exotische dieren in de stof van het ‘Jacky O.’-achtige jurkje, de witte bloemen op shorts in dezelfde kleur. Op diverse jurken zijn veren met pek op het bovenstuk bevestigd. Op andere stukken zijn Latijnse kruisjes geprint of genaaid. Behalve zwart en wit gebruikte Oudshoorn nudetinten en als accentkleur warmgeel. Het resultaat is een collectie zo mooi dat het haast schokkend is.

Edwin Oudshoorn