Hongkong profileert zich als toegangspoort China
bezig met laden...
“
Hongkong als ingang van China is tevens een van de
De opkomst van massaproductie in landen als Bangladesh, Cambodja en Vietnam wordt hier eveneens gevoeld, maar na twee jaar van negatieve groei begint de export van kleding uit Hongkong weer aan te trekken. Dat blijkt uit cijfers van HKTDC (Hong Kong Trade Development Council). In de eerste vier maanden van 2011 steeg de export met 8 procent. Hoewel de grootste groei in export naar het Chinese vasteland wordt genoteerd (+56 procent), stijgt ook de export van kleding naar de Verenigde Staten en de Europese Unie. Samen zijn die goed voor ongeveer tweederde van de totale kledingexport uit Hongkong met een waarde van HK$ 35,1 miljard (3,1 miljard euro). Vooral naar EU-landen Frankrijk, Duitsland en Italië (+11, +10 en + 7 procent) wordt veel kleding verscheept. De export naar Groot Brittannië en Nederland is daarentegen afgenomen met -9 en -4 procent.
De vraag naar groene mode blijkt ook in deze contreien actueel. Exposanten op HKFW konden zich laten opnemen als ‘Green Solutions Supplier’ en kregen op hun stand een groen logo in de vorm van een boomblad, waarmee zij hun milieubewuste aanpak kenbaar konden maken aan bezoekers. In totaal kregen 109 leveranciers op de beurs dat stempel toegekend. Desgevraagd bleken niet alle groene exposanten echter even serieus. Bijvoorbeeld: “Wij werken alleen met kasjmier, daarom zijn wij een groene leverancier.” Een stuk ernstiger klinkt Terrence Lee van Noble Beste International, producent van het merk Nobo dat onder meer wordt verkocht in Italië, Polen, Frankrijk en de VS. “Groen produceren wordt steeds belangrijker voor bedrijven in Hongkong en China, omdat de vraag groeit. Probleem is wel dat een kledingstuk dat volledig verantwoord wordt geproduceerd ongeveer vijf keer duurder is. Dat houdt veel mensen tegen. Bovendien is het erg moeilijk om ecologisch verantwoorde leveranciers te vinden.” Volgens Lee staat groene productie in zijn land nog in de kinderschoenen, maar met stijgende vraag groeien de mogelijkheden.
Ondanks dat kledingfabrikanten in China en Hongkong steeds meer voor de eigen markt produceren (waar een sterk groeiende middenklasse van T-shirts en jeans moet worden voorzien), vormen buitenlandse klanten (naast de VS en de EU ook Japan) een belangrijke inkomstenbron. Dat geldt voor producenten, leveranciers en uiteindelijk ook voor retailers die die hoge winkelhuren moeten ophoesten. Of zoals Vincent Fang het formuleerde, waar het in winkelparadijs Hongkong om draait is to keep shopping, in alle segmenten.
Esmerij van Loon