Het nieuwe meidenmodemerk Hotitm wil overproductie tegengaan door klanten mee te laten beslissen over haar collectie. Via social media en de website van Hotitm kunnen klanten ontwerpen insturen en hun mening gevenin de ontwerpfase, waardoor elk halfjaar een compacte collectie ontstaat die op de vraag van de consument aansluit.
Miranda Leutscher, eigenaresse van HOTitm, kwam op het idee toen ze in haar vorige baan geconfronteerd werd met overproductie. “Voor Hotitm heb ik 10 jaar voor Bestseller gewerkt”, vertelt Leutscher. “Daar zag ik hoeveel kleding er geproduceerd wordt, terwijl er maar een gedeelte daadwerkelijk in de winkels terecht komt.”
Te
gelijkertijd merkte de onderneemster dat onder consumenten de behoefte stijgt om inspraak te hebben in een collectie. “Op social media, blogs, forums en online magazines is een ontwikkeling zichtbaar van mensen die graag mee willen denken over ontwerpen. Tegenwoordig kunnen er minder mensen goed naaien, waardoor ze niet hun eigen kleding kunnen maken. Daar zag ik een ingang. Bij Hotitm kunnen ze hun eigen draai aan de ontwerpen geven.” Inmiddels is het eerste ontwerp dat Leutscher samen met consumenten heeft ontwikkeld een feit. “Voor de feestcollectie ga ik een tule rok in productie nemen waar de klanten in verschillende fases over hebben meegedacht. Via social media en het blog van Hotitm konden ze meepraten over de stijl, kleuren en het model.”
Naast het verminderen van overproductie hoopt Hotitm, dat ook offline verkrijgbaar is in kindermodezaak 5384 in Heesch, met haar ontwerpen ook het gebruik van kleding te veranderen. De basiscollectie wordt gemaakt van duurzame materialen en zijn voorzien van een drukknoop waar accessoires als bloemen, strikken en molens aan bevestigd kunnen worden. “Zo kan de consument naar eigen wens de stijl van het kledingstuk veranderen, zodat het vaker, langer en op verschillende manieren gedragen kan worden”, legt Leutscher uit. “Zo willen we voorkomen dat kleding na een tijdje saai wordt en achterin de kast belandt.”