House of Einstein: 'Een investeerder zou fijn zijn'
bezig met laden...
House of Einstein won afgelopen week de Viva 400 award, in de categorie mode. Gefeliciteerd!
Wilden jullie altijd al in de mannenmode werken?
"Na onze opleiding aan de TU Delft wilden we een eigen bedrijf opzetten. We verdiepten ons eerst in concepten met damesmode. Maar telkens als we iets bedachten, bleek dat het al bestond. Bijvoorbeeld Farfetch, Winkelstraat.nl of Fashionchick. Mannenmode vinden we ook leuk en we hebben een groot netwerk met mannen in Delft, zo kwamen we op House of Einstein. We zijn nu wel aan het stoeien met het idee om uit te breiden naar vrouwenmode. Puur, omdat we daar veel vragen over krijgen van vrouwen. Het is namelijk echt een cliché dat alle vrouwen van shoppen houden."
Kun je kort uitleggen hoe House of Einstein werkt?
"Mannen kunnen zich aanmelden via de website. Vervolgens worden ze gekoppeld aan een stylist, een outfitter. Daarna volgt een intakegesprek. Meestal doen we dat via Skype of Facetime, maar mannen die liever langskomen kunnen een afspraak maken om een bezoek te brengen aan ons kantoor in Leiden. Het gesprek duurt ongeveer twintig minuten, afhankelijk van hoeveel de man praat. We willen vooral weten wat hij voor werk doet, wat zijn hobby's zijn en waar hij zich lekker in voelt. Wij stellen daarna een box samen met kleding uit onze voorraad. We hebben het businessmodel van een gewone winkel - we kopen collecties in - alleen de service is anders."
House of Einstein bestaat nu twee jaar en het bedrijf heeft al duizend klanten en - volgens een persbericht - tonnen aan omzet. Hoe hebben jullie dat zo snel voor elkaar gekregen?
"Onze eerste klanten kwamen uit ons eigen netwerk en we zijn organisch gegroeid. Doordat onze service goed is, krijgen we via-via nieuwe klanten. Verder werken we samen met een dertigtal bedrijven. Daar zit ongeveer twee keer per jaar een outfitter van ons op kantoor, zodat werknemers gewoon binnen kunnen lopen voor een intakegesprek. Onze doelgroep bestaat vooral uit hogeropgeleide mannen die werken in de IT, strategie of consulting."
Er zijn meer mensen op het idee gekomen om mannen te helpen bij het winkelen. De Duitse modewebshop Outfittery - met een online stylist of personal shopper die helpt bij het kiezen van een outfit - is dankzij een kapitaalinjectie actief in zeven landen. En het Nederlandse bedrijf the Cloakroom, een online personal shopping service voor mannen, is ook succesvol. Hebben jullie daar last van?
"Nou, Outfittery is wel een grote partij. Wij zijn House of Einstein begonnen omdat we een passie voor ondernemen en mode hebben. Bij ons is het niet mogelijk een box te ontvangen, zonder een intake te hebben gehad, bij andere bedrijven kan dat soms wel. De persoonlijke, ambachtelijke benadering is voor House of Einstein heel belangrijk, daarin willen we ons onderscheiden."
Wat zijn jullie ambities met House of Einstein?
"We willen flink groeien. De afgelopen jaren is de omzet verdubbeld en dat willen we doorzetten. Ook willen we onze IT-platformen beter ontwikkelen, de achterkant van onze website. We hebben namelijk ideeën over hoe onze services beter kunnen en wat we nog meer willen aanbieden, maar dan moet er wel wat veranderen aan ons platform. Dat kost echter wel veel geld, dus een investeerder zou fijn zijn. Nu werken we ook wel aan de IT, maar gaat het langzamer."
Yasmine Esser