• Home
  • V1
  • Leads
  • Huiselijkheid en shapewear op Parijse lingeriebeurs

Huiselijkheid en shapewear op Parijse lingeriebeurs

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Bedlinnen, badjassen, kussens en kaarsen. Home- en loungewear scoort goed bij consumenten – momenteel spenderen bijvoorbeeld Franse vrouwen zo’n 23 procent van hun lingeriebudget aan kleding voor op de bank – en de sector

krijgt daarom extra aandacht op de Parijse lingeriebeurs Salon International de la Lingerie. In totaal worden 550 exposanten verwacht.

De sector ‘Be Lounging’ bestond al wel op de Parijse lingeriebeurs Salon International de la Lingerie, gehouden in Paris Expo bij Porte de Versailles, maar het component ‘Homewear en binnenhuis textiel’ is wel nieuw. “Retailers kunnen zo hun assortiment uitbreiden,” legt Sandrine Dervin uit. De marketing directeur van de beurs is in Nederland om nieuwe ontwikkelingen op de beurs en in de lingeriebranche toe te lichten. Huiselijkheid is hot volgens Dervin. En ‘Be Lounging’ zal daarom zo’n 26 procent van het aanbod van de beurs beslaan. Winkeliers die niet weten waar ze al die nieuwe producten moeten laten, kunnen ook op de 49e editie van de beurs terecht voor inspiratie en ideeën. Op een speciale nieuwe inspiratie-locatie kunnen retailers workshops volgen of praktische tips krijgen betreffende winkelinrichting.

Naast huiselijke mode en textiel voor in de woning, is ook shapewear goed vertegenwoordigd op de beurs. Een speciale conferentie zal dieper ingaan op het fenomeen en hoe merken, boetieks en warenhuizen in Europa en de Verenigde Staten het afgelopen jaar zijn omgegaan met het corrigerende ondergoed.

Nieuw op de beurs zijn onder andere het Franse merk Chantal Thomass, het Belgische Pluto on the Moon en het Nederlandse Miss Blackbirdy, een merk van Merel Boers, cum laude afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam in 2006. Zetex Body Favourites B.V. heeft de licentie van de nachtkleding en lingerie van Miss Blackbirdy. Marlies Dekkers keert na drie jaar terug op de lingeriebeurs. “Een belangrijke exposant voor ons,” zegt Dervin. “Een aantal jaar geleden hebben we haar ook genomineerd als ‘designer of the year’ van onze beurzen.”

Dervin verwacht zo’n 550 exposanten op de beurs. Bij de vorige editie kwamen 18.381 bezoekers. Bij de zomereditie, genaamd Mode City bezochten 15.209 inkopers de beurs, volgens de organisatie 10 procent meer dan vorig jaar. De lingeriebeurs vond toen voor het eerst plaats in de grote hal 1 van het expositiecomplex Paris Expo bij Porte de Versailles. Zusterbeurs Salon International de la Lingerie kan, door een fusie van Who’s Next, Première Classe, Messe Around en Pret-a-Porter Paris, nu ook in de grote hal terecht. Die is ruimer en heeft een lichtere opzet. Bovendien is er een directe doorgang naar Interfilière, de beurs voor stoffen en fournituren. Bij Interfilière worden 150 exposanten verwacht. Deze zijn allemaal werkzaam in de lingerie-industrie, bijna de helft werkt ook in badmode en een kwart is tevens lounge- en homewear specialist.

Frankrijk heeft volgens de beursorganisatie nog altijd de belangrijkste lingeriemarkt van Europa. Gemiddeld besteden consumenten hier zo’n 100 euro per jaar aan. In Nederland ligt dat rond de 50 euro.

De winterbeurs Salon International de la Lingerie en Interfilière worden gehouden van 21 tot en met 23 januari 2012.

Yasmine Esser

Foto’s: Miss Blackbirdy van Merel Boers
INTERFILIERE
Mode City
Salon International de la Lingerie