• Home
  • V1
  • Leads
  • Hypebazaar: de ambitie van Bol.com, maar kleiner budget

Hypebazaar: de ambitie van Bol.com, maar kleiner budget

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Brancheorganisatie CBW-Mitex hamert er al enige tijd op: het belang van cross channeling. Webwinkel Shoebazaar.nl neemt het advies ter harte en viert deze week de officiële opening van week twee fysieke winkels, in Eindhoven

en Nijmegen. Volgens het modebedrijf voldoet de combinatie van online en offline aan de groeiende vraag van de consument.

De

vierhonderd vierkante meter grote winkels zijn ingericht met hergebruikte interieur elementen. Ook nieuwe meubels, veel wit en opvallende muurschilderingen typeren de stijl van Hypebazaar, zoals de winkels in Eindhoven en Nijmegen heten. Het is een combinatie van Shoebazaar en Hype Concepts, het bedrijf achter de webwinkel. De officiële opening in Eindhoven is op 27 augustus, in Nijmegen op 3 september, maar klanten kunnen nu al binnen lopen.

Webwinkel Shoebazaar bestaat sinds april 2011. Volgens de oprichters was de uitbreiding met fysieke winkels altijd het plan. Hype Concepts zegt daarmee vooral de cross channel-klanten te willen bedienen, klanten die zowel in winkels als in webshops kopen. "Een cross channel-aanpak is in deze tijd van levensbelang," zegt Eric van Liempe, één van de oprichters van Hype Concepts. De ondernemer noemt zijn bedrijf 'Retail 3.0'. "Webshop, fysieke winkel en het gebruik van social media."

De combinatie van verkoopkanalen is sterk doorgevoerd. Als een artikel in de winkel niet voorradig is, kunnen klanten het via speciale zuilen met computers gelijk bestellen, en thuis laten bezorgen.Hypebazaar is wel enige tijd bezig geweest om de weg naar multichanneling vrij te maken. Zo zei Eric van Liempe begin juli: "We moesten er zeker van zijn dat we de financiële en logistieke administraties voor onze online en offline activiteiten straks probleemloos met elkaar kunnen samenbrengen."

CBW-Mitex besteedde eerder dit jaar al aandacht aan het belang van verschillende verkoopkanalen. Want over vier jaar zal 55 procent van de consumenten zowel shoppen in winkelstraten als online aankopen doen. Momenteel ligt dat op 35 procent, blijkt uit onderzoek van CBW-Mitex en ABN Amro. Maar vooral in de schoenenbranche, blijft de fysieke winkel volgens de brancheorganisatie voorlopig nog het dominante verkoopkanaal.

Dat de twee winkels de enige Hypebazaar-stores worden, is niet waarschijnlijk. Van Liempe geeft aan grote plannen te hebben: "de ambitie van Bol.com, alleen een iets kleiner budget." Concrete plannen voor meer fysieke winkels liggen nog niet op tafel. "Maar zitten wel in mijn hoofd," zegt de ondernemer. "Als we de eerste vijf, zes maanden goed draaien, hopen we volgend jaar nieuwe winkels te openen."

Ook online heeft de ondernemer uitbreidingsplannen. Van Liempe spreekt naast Shoebazaar, over een mogelijke Jeansbazaar of Kidsbazaar. De fysieke winkels richten zich voorlopig vooral op een breed schoenenaanbod, van merken als Tommy Hilfiger, DKNY, Guess, French Connection en Modström. Ook verkoopt de winkel accessoires en modeboeken.

Cross channeling
Hypebazaar
Shoebazaar
Shoebazaar.nl