i-Did: Van mode-overschotten naar nieuwe items
bezig met laden...
Het
Een schot in de roos blijkt. “Iedereen aan wie we ons plan presenteren is enthousiast,” zegt mededirecteur Michiel Dekkers. Wereldwijd wordt volgens brancheorganisatie Modint 40 procent van alle geproduceerde kleding ongedragen weggegooid. Modelabels doen niet-verkochte collecties ver beneden kostprijs van de hand of moeten betalen om de kleding als afval te laten verwerken.
i-Did redesignt kledingstukken voor modemerken
Geijsen vertelt hoe het proces van i-Did in z’n werk gaat, nadat modemerken contact hebben gezocht, of de organisatie zelf merken heeft benaderd die duurzaam met overschotten willen omgaan. “Als een bedrijf geloof heeft in ons concept komen we een dag langs met een team met specialisten en ontwerpers om naar de restpartijen te kijken. We bespreken wat de doelgroep van het merk is en wat het label wil bereiken. De merken waarmee we samenwerken zijn vaak concurrenten van elkaar, maar dat is voor ons juist een extra uitdaging. Iedere opdracht is uniek. Na de analyse van de overschotten en een brandscan, doen we een voorstel. Sommige merken willen nieuw kledingstukken, andere labels willen liever accessoires of interieurartikelen.”Volgens Geijsen zijn er vrijwel altijd genoeg overschotten om nieuwe items van te maken. “Voor Noppies maken we bijvoorbeeld van zwangerschapsmode kleding voor baby’s. Sissy Boy wil graag artikelen voor de Homeland-lijn. We maken van niet verkochte kledingstukken ook ceinturen, mutsen of sjaals. Merken betalen ons voor het ontwerpproces en de productie. Vervolgens halen ze weer omzet binnen door de nieuwe producten te verkopen. Het is een interessant verdienmodel.”
We willen dé movement worden op het gebied van kledingoverschotten |
Iedere vier maanden start een nieuw groep vrouwen, en inmiddels ook mannen, de opleiding van i-Did tot naaier. Na afronding van de opleiding kunnen de vrouwen en mannen als zelfstandige hun beroep uitoefenen voor verschillende opdrachtgevers waaronder i-Did.
Momenteel doet i-Did zaken met Noppies, Sissy Boy en Gsus. De organisatie heeft gesprekken met meer merken en staat open voor nieuwe klanten. “We willen dè movement worden waar merken mee kunnen samenwerken op het gebied van overschotten.”
Foto’s: i-Did voor Sissy Boy
Fotografie: Vera Claessen