IC Companys focust; Jackpot en Cottonfield te koop
bezig met laden...
De maa
De omzet in het premium segment, waar IC Companys de merken Peak Performance, Tiger of Sweden en By Malene Birger toe rekent, steeg met 1 procent naar 1.136 miljoen kronen (152,3 miljoen euro). IC Companys genereert 53 procent van de totaalomzet in dit segment en 88 procent van het courant resultaat (EBIT). De vergelijkbare retailomzet steeg met 5 procent en de orders voor de zomercollecties van 2013 zijn met 2 procent gegroeid. De focus op het premium segment resulteert in twee nieuwe afdelingen: Premium Outdoor waar het buitensportmerk Peak Performance onder valt en Premium Contemporary voor Tiger of Sweden en By Malene Birger. Deze merken krijgen de komende periode de volle aandacht van het moederbedrijf en alle kans om (internationaal) te groeien.
De omzet in het middensegment ging met 15 procent omlaag naar 668 miljoen kronen (89,5 miljoen euro). Het concern wijt deze daling aan de verliesleidende merken Jackpot en Cottonfield die daarom worden verkocht. De twee labels staan sinds december officieel te koop, maar volgens CFO Cris Bigter is nog niet duidelijk of de verkoop voor de afloop van het huidige boekjaar op 30 juni as. kan worden afgerond. De andere merken in het middensegment, zoals Inwear, Part Two, Matinique, Soaked in Luxury en Companys zijn wel rendabel. De vergelijkbare retailomzet daalde met 6 procent en de orders voor zomer 2013 zijn met 13 procent omlaag gegaan.
De nieuwe Mid Market Divisie met daarin de middensegmentsmerken focust op groei in Noord-Europa en Scandinavië, maar wordt onder een vergrootglas geplaatst om te zien waar op kosten en personeel kan worden bespaard. Dat betekent ook dat het bedrijf afscheid gaat nemen van activiteiten in landen waar deze merken minder goed presteren. Om welke landen het gaat wilde CEO Niels Mikkelsen op de persconferentie niet zeggen maar volgens hem gaat het om niet meer dan 10 procent van de totaalomzet van het bedrijf. Door de herindeling van elf losse merken in drie business-segmenten wil IC Companys de bedrijfsstructuur vereenvoudigen. De labels Saint Tropez en Designers Remix hebben een uitzonderingspositie; zij opereren zelfstandig als non-core businesses.
Foto 1: Inwear
Foto 2: Designers remix