Igedo Company stopt met CPD
bezig met laden...
De
Me
“De markt is volledig veranderd”, vertelt Mirjam Dietz, directeur Fashion bij Igedo Company, in een telefonisch interview met FashionUnited. “Vanuit designer-georiënteerde, avantgarde- en accessoiresmerken was er vraag naar een eigen platform. Ook vanuit de bezoekers merkten we dat er behoefte was aan dit soort merken. Twintig jaar geleden was er op de CPD een soortgelijk podium: de Gallery Heart. Daar hebben onze vaste bezoekers en de merken zelf het nog steeds over. Toen dachten we: ‘als hier vraag naar is vanuit de markt, dan is dit de juiste koers die we nu op moeten gaan’.”
Met het nieuwe concept hoopt Igedo Company, die ook CPI, CPM en GDS organiseert, ook de interesse van Russische bezoekers te trekken. “Veel merken hebben de afgelopen jaren showrooms geopend in Berlijn om Russische klanten tegemoet te komen”, zegt Dietz. “Maar wij horen juist vaak dat zij Berlijn te groot vinden om in korte tijd allerlei verschillende merken langs te gaan. Ze hebben juist behoefte een chique, maar toch makkelijke beurs waar ze alle merken bij elkaar vinden.”
Toch gaat de nieuwe modebeurs een eenmalig uitstapje maken naar de Duitse hoofdstad. Ter ere van het nieuwe concept organiseert Igedo Company een voorproefje van de beurs op 18 tot en met 20 januari in Berlijn. Tijdens The Gallery Berlin op de evenementenlocatie Moskau toont de beurs de collecties van tachtig exposanten die in juli op de modebeurs in Düsseldorf staan. Dietz: “Vanuit exposanten was er de behoefte om in Berlijn aanwezig te zijn, omdat daar de kick-off van het seizoen is. Op die manier willen merken inkopers naar de beurs trekken. Daarom geven we een selectie van 80 exposanten de mogelijkheid om een gedeelte collecties te tonen in Berlijn. In Düsseldorf is ruimte voor de volledige collecties. Je moet het zo zien: Berlijn is er om contact te leggen, Düsseldorf om in te kopen.”
Of het Igedo Company lukt om de modebeurs in Dusseldorf, die in zijn hoogtijdagen in 2002 nog 60.000 bezoekers trok, weer terug op de modekaart te krijgen, durft Doetz niet te zeggen. “Maar ik geloof in het concept. De locatie is fantastisch. En zolang de merken komen, ben ik ervan overtuigd dat ook de inkopers komen.” Ook Stephanie Brock, directeur van Fairwise, de Nederlandse vertegenwoordiger van CPD, is positief over het nieuwe concept. “CPD Signatures werd nog steeds vergeleken met de jaren waarin vijftien hallen waren volgeboekt, maar dat waren andere tijden. The Gallery Düsseldorf sluit aan op de markt. Het echt een nieuw begin voor Igedo Company.”
In februari hoopte het bedrijf met het vernieuwde beursconcept CPD Signatures al in te spelen op veranderingen in de mode-industrie. Nieuw was onder andere de mogelijkheid voor exposanten om tijdens de beurs een modeshow te geven. Maar het vernieuwde concept trok slechts 15.600 bezoekers ten opzichte van 17.000 bezoekers in zijn 'oude stijl'.