• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘Ik had nooit wat met sokken’

‘Ik had nooit wat met sokken’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Je kop boven het maaiveld uitsteken is in het persoonlijke leven al lastig, laat staan in het zakenleven. Toch zijn er ondernemers die de stap durven zetten. In de rubriek ‘Mijn Niche’ aandacht voor deze durfals. Deel 9: sokkenmerk Feet This.

FashionUnited spreekt met mede-eigenaar Danny Maas.

Vanwaar een specialisatie in sokken?
“Ik had echt nooit wat met sokken. Ik kocht altijd zes paar voor zes euro. Tot ik twee jaar geleden hippe rode All Stars sneakers kocht en daar een paar sokken bij zocht. Ik wilde niets met ruit- of visgraatmotief en geen 12,95 euro uitgeven. Uiteindelijk vond ik een Frans merk waar een basic effen sok voor een prijs van zes euro werd verkocht in 30 kleuren. Zo ben ik fan geworden van sokken. Ik wilde het merk op de markt zetten in andere landen, maar dat wilde de oprichter niet. Dus toen moest ik het zelf maar gaan doen.”

De webshop is sinds 15 maart live. Waaruit bestaat jullie huidge productaanbod?
“Feet This heeft 1 model in 28 kleuren. Een paar kost zes euro. De uniseks basic sok is verkrijgbaar in twee maten 39-42 en 43-46. Een fout, want dames vragen naar maat 35-38. De order voor deze derde maat ligt nu bij de fabrikant in Portugal en is over circa zeven weken in onze webshop verkrijgbaar. Grappig is dat tegen de verwachtingen in nog geen enkel zwart of donkerblauw paar is verkocht en de felgroene sok het beste loopt. Een leverancier heeft ons laatst benaderd om polo’s te brengen in 28 kleuren. Ik zeg nooit nooit, maar voorlopig liggen nog genoeg kansen wereldwijd. Vooral in Duitsland en Engeland zien we een sokkenmarkt: in Duitsland bijvoorbeeld wonen vijf à zes keer zoveel mensen als in Nederland.”

Waarom hebben jullie ervoor gekozen Feet This op de markt te zetten middels crowdfunding?
“Niet voor de financiën. Het leek ons, mijn partner Tino Nojoredjo en ik, heel makkelijk om direct te beginnen met een fanbase. De beste reclame is tenslotte mensen die je product leuk vinden. Maar het viel ontzettend tegen; 15.000 euro hebben we niet bij elkaar gekregen. Iedereen steunde ons idee, maar uiteindelijk bleken zelfs familie, vrienden en kennissen niet graag hun knip open te trekken. Het crowfunden heeft ons wel marketing opgeleverd. Drie retailketens hebben interesse getoond in Feet This.”

Hoe zit het met concurrentie?
“In sokken is veel concurrentie. We hoeven het niet te proberen in motiefjes, want we kunnen niet op tegen de grote sokkenmerken met enorme marketingbudgetten. Maar dat willen we ook niet. Onze doelstelling is een sok, en ook een kous voor onder een pak, te brengen in 34 Never Out of Stock-kleuren; voor de winter komen er nog 6 kleuren bij. We bieden producten van dezelfde kwaliteit als de concurrent, maar dan voor de helft van de prijs. We kunnen de prijs op 6 euro houden omdat we alles zelf doen; we werken niet met een groothandel of agent. Om ons marge te waarborgen willen we voorlopig ook alleen online blijven.”

Kan een niche commercieel zijn?
“Ja. Sterker nog, er zijn zoveel online winkels en merken die een enorme hoeveelheid aanbieden, dat ik denk dat in de huidige markt alleen kansen liggen als je je specialiseert, of als je tonnen aan marketingbudget hebt. Je moet iets kiezen dat je met weinig geld in de markt kan zetten en schaalbaar is naar het buitenland.”

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?
“Vroeg opstaan. E-mail checken om te zien hoeveel orders er zijn binnengekomen. Verder ben ik extreem veel tijd kwijt aan de website. Een button optimaliseren kost me twee uur, want ik heb geen online ervaring. Ik kom uit de juridische dienstverlening, Tino uit de autobranche. Het fotograferen van de 28 paren nam ook een paar weken in beslag. Momenteel werken we aan de planning voor de komende twaalf maanden.”

Heb je een tip voor aspirant modeondernemers?
“Op het forum Higherlevel.nl, waar wij enorm veel informatie vandaan halen, zie je veel ondernemers die even snel iets in de mode willen beginnen. Maar mensen die het vak onderschatten, verliezen enorm veel geld. Wij zijn zes maanden bezig geweest om één fijne sok te vinden. Ik wil aangeven: investeer tijd voordat je ergens aan begint.”
Feet This
Mijn Niche