• Home
  • V1
  • Leads
  • IKKS lanceert nieuwe lijn 'Pure Edition'

IKKS lanceert nieuwe lijn 'Pure Edition'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

H

et Franse IKKS heeft een nieuwe lijn gelanceerd, IKKS Pure Edition, waarmee het bedrijf een nieuwe doelgroep aan wil spreken. IKKS Pure Editon is iets hoger geprijsd (15 tot 20 procent) dan de reguliere damescollectie en bevat meer

bijzondere stukken, zoals jasjes, van mooie materialen. Interview met Pierre-André Cauche, sinds 2000 CEO van IKKS, over de keuze voor uptrading.

Fas

hionUnited: Hoe zou u de nieuwe lijn Pure Edition van IKKS omschrijven?
Pierre-André Cauche: IKKS Pure Edition is een chique lijn, geraffineerd, elegant en vrouwelijk, die zich richt op de moderne werkende vrouw. De eerste collectie voor zomer 2012 bestaat uit rond de honderd modellen, voornamelijk jasjes, blouses, een breed aanbod aan jurken en een aantal jeansmodellen.

FU: Wat is het verschil met de bestaande lijn IKKS Women?
PAC: Pure Edition onderscheidt zich van IKKS Women door de gestructureerde lijnen, het verfijnde karakter en het gebruik van rijke stoffen, zoals zijde en lamé. Het is een lijn die 15 tot 20 procent duurder is dan de bestaande lijn, vanwege de materialen en vanwege de samenstelling van de collectie, die meer jasjes en trenchcoats bevat.

FU: Denkt u dat in de mode momenteel een terugkeer van klassieke stijlen en rijke stoffen te signaleren is?
PAC: De mode is momenteel meer gedemocratiseerd dan ooit tevoren. Van het hoogste tot het laagste segment is er luxe beschikbaar, het zogenaamde 'masstige'. Iedereen heeft zijn eigen verwachtingen en combineert 'cheap' met 'chic'. Maar desondanks denk ik dat we echt terugkeren naar het klassieke en naar vrouwelijkheid. De moderne vrouw wil behagen en doet een zekere moeite om aan een aantal zelfgestelde normen te voldoen. Chique, soepel vallende kledingstukken, die gemakkelijk te dragen zijn en elegant bovendien, zoals de kleding van IKKS Pure Edition, zijn daar een goed voorbeeld van.

FU: Wat is volgens u het doel van het ontwerpen van 'icoonmodellen'?
PAC: Het uitbrengen van icoonmodellen stelt een merk in staat zichzelf duidelijk zichtbaar te maken in de continu veranderende modewereld. Gezien en herkend worden dankzij een product, zoals onze tas 'Who’s the queen?', die vanaf half augustus verkrijgbaar is in onze winkels, is bepalend voor het imago van ons merk. Het is van essentieel belang dat we ons in de ogen van onze cliënten onderscheiden van de concurrerende merken, daarom bieden we producten met herkenbaar IKKS-'DNA'.

FU: Wilt u met deze nieuwe lijn ook uw klantenkring uitbreiden?
PAC: Wij willen vooral onze twee soorten aanbod in het segment damesmode gescheiden houden. Met die nieuwe segmentatie binnen het merk kunnen we reageren op de verwachtingen van de klanten en aan hun eisen tegemoetkomen. Natuurlijk willen we onze klantenkring ook uitbreiden en met de lijn IKKS Pure Edition richten we ons op een nieuw netwerk van winkels die hun sporen in het hogere segment al verdiend hebben.

FU: Waar worden uw producten gemaakt?
PAC: Met het oog op de kwaliteit en de levertijd hebben wij voor deze eerste collectie voornamelijk gewerkt met landen in het oosten en in Noord-Afrika.

FU: Hoe gaat u publiciteit genereren voor de lancering van de Pure Edition 2012?
PAC: We gaan ons vooral concentreren op zichtbaarheid in onze winkels en in de winkels die meerdere merken met verschillende karakters verkopen, op POP-reclame, presentatie op andere kleerhangers, en op verkooppunten van merkkleding die karakteristiek zijn voor IKKS Pure Edition.

FU: Hoeveel IKKS-verkooppunten zijn er nu?
PAC: In Frankrijk hebben we ongeveer 250 verkooppunten, 315 in Europa en 40 franchisenemers wereldwijd, verdeeld over het hele Midden-Oosten, Azië, Oost-Europa en Rusland. In België zijn er 159 multi-brand stores en 18 merkwinkels en in Nederland 175 multi brands en 3 merkwinkels.

FU: Welke uitbreidingsplannen heeft u voor dit jaar en voor 2012?
PAC: We gaan een complete tassenlijn lanceren, Final Touch, ook weer met het doel vrouwen van 30/40 jaar voor ons te winnen. Deze lijn, waarvan het voornaamste stuk wordt gevormd door de tas 'Who’s the queen?', een ontwerp van IKKS & Minority, is na de zomervakantie verkrijgbaar bij de IKKS-verkooppunten.
We zijn van plan om dit jaar nog winkels te openen in Nederland en België. Voor 2012 richten we ons op Italië, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

Anne-Sophie Castro

IKKS