Imago opkrikken van ‘verkoopmedewerkers’
bezig met laden...
Per jaar melden zich ongeveer 60 tot 70 nieuwe studenten aan bij de opleiding Verkoper Mode, aan het ROC Nova College Haarlem. Volgens Saskia Goedheer van de onderwijsinstelling, is het één van de populairste studierichtingen. “En we merken ook dat onze leerlingen goed aan een baan komen in de omgeving; in Haarlem of Beverwijk. Ook bij gerenommeerde modebedrijven, zoals Thom Broekman.”
Het grijpt haar niet alleen persoonlijk aan, ook vanuit het bedrijf Thom Broekman voelt ze een maatschappelijke verantwoordelijkheid om het imago van verkoopmedewerkers in de modebranche te verbeteren. Ter ere van het 175 jarig bestaan van Thom Broekman in 2012 is het bedrijf daarom bezig met het oprichten van een stimuleringsfonds. Met mensen van binnen en buiten de modebranche wil het bedrijf plannen ontwikkelen om het imago te verbeteren, bijvoorbeeld door opleidingen te stimuleren. Concrete plannen liggen er nog niet. Margriet Broekman: “Met het beroep ‘Secretaresse’is het goed aangepakt. Daar kleefde eerst ook de gedachte aan: ‘zolang je maar kan typen, kun je dat werk doen’. Maar met de komst van de Secretaressedag is dat denigerende gevoel helemaal verdwenen. Verkoopmedewerkers in de modebranche verdienen ook die waardering.”
De studenten en oud-studenten van de mbo-opleiding Verkoper Mode in Haarlem, voelen zich helemaal niet ondergewaardeerd. Saskia Goedheer: “Dat komt ook doordat we breed opleiden. Zo organiseren de studenten ieder jaar een modeshow in theater Philharmonie. Op die manier ontwikkelen ze gevoel voor trends, styling, accessoires en weten ze hoe ze later evenementen kunnen organiseren in hun eigen winkel of in de winkel waar ze werken.”
Ook Broekman vindt dat ‘verkoopmedewerker’ een vak is, en dat de medewerker oog moet hebben voor trends en persoonlijk advies moet kunnen geven. “Daarnaast moet je diplomatiek kunnen zijn, weten wanneer je iemand kunt tutoyeren of wanneer je iemand in het dialect kunt aanspreken, weten of de klant al eerder in de winkel is geweest en misschien zelfs hoe de privésituatie is.” Vorig jaar pleitte Dorien Krassenberg, beleidsadviseur op het gebied van onderwijs van brancheorganisatie CBW-Mitex , in het juni-nummer van vakblad FashionUnited, voor meer nascholing. “Dit geldt ook voor verkopers. Het ondernemerschap verandert mede onder invloed van internet. En ook de consument en de mode veranderen. Dit vraagt om nieuwe vaardigheden en kennis.” Broekman is het hiermee eens. “Die kwaliteiten worden met de komt van internetshoppen steeds belangrijker. Als winkel moet je je onderscheiden.”