• Home
  • V1
  • Leads
  • Import jeans naar EU daalt voor het eerst in tien jaar

Import jeans naar EU daalt voor het eerst in tien jaar

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Selfridges opent volgende maand een 2500 vierkante meter grote Denim Studio. Volgens het Britse warenhuis - en moederbedrijf van de Bijenkorf - gaat het om de grootste denimafdeling ter wereld. In Nederland opende de Bijenkorf in januari al

een premium denim department, een afdeling met luxe denim. En met de modebeurs voor spijkergoed, Kingpins, die volgend jaar naar Europa komt, lijkt de jeansmarkt te floreren. Maar de cijfers zeggen dat de branche het zwaar heeft.

Denimmerken

als Il Dolce, Lois Jeans en JC Rags kampten de afgelopen tijd allemaal met een faillissement. En voor het eerst in tien jaar daalde de import van spijkerbroeken naar Europa. Tussen 2001 en 2011 groeide de Europese jeansmarkt jaarlijks, gemiddeld met 8 procent. Het afgelopen jaar zijn 455 miljoen jeans geïmporteerd naar Europa: een daling van 7,3 procent in vergelijking met 2011. Dat blijkt uit een rapport van de Franse organisatie Cedith en gegevens van Eurostat, van de Europese Commissie. "Door de economische crisis is de groei in één klap gestopt," zegt Jean-François Limantour, directeur van Cedith.

De gemiddelde inkoopprijs voor een spijkerbroek in Europa steeg vorig jaar met 5,4 procent naar 7,78 euro. Italië kocht de duurste jeans (12,36 euro), gevolgd door Nederland (10,50 euro). Duitsland was in 2012 de grootste importeur van spijkerbroeken. Het land haalde 115 miljoen jeans uit landen als Tunesië, Turkije, India, China en Bangladesh.

"Deze daling van de jeansimport is het gevolg van de crisis, de afnemende consumptie en de mode in het algemeen," zegt Chantal Malingrey-Perrin van stoffenbeurs Salon Denim by Première Vision tegen de Franse krant Les Echos. Toch maakt ze zich nog geen grote zorgen. "Jeans is een cultproduct, zowel voor mannen als vrouwen," meent ze.

Patrice Chesi van Denim Authority, een Tunesisch bedrijf dat bijna 2 miljoen spijkerbroeken per jaar produceert voor merken in het midden- en hoogsegment is van mening dat de markt verzadigd is met basisjeans. “We moeten terugkeren naar authentieke jeans in vintage stijl en zo een kleine droom verkopen.”

Foto’s: Salon Denim by Première Vision

Cedith
Import
Jeans
Salon Denim by PremièreVision
spijkerbroeken