• Home
  • V1
  • Leads
  • In de ban van Oranje

In de ban van Oranje

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Voor FIFA World Cup 2010 South-Africa kleurt Nederland massaal oranje. Huizen, straten en pleinen zijn volgehangen met vlaggetjes, crêpepapier en ballonnen in de nationale kleur. Ook in modeland heerst Oranjekoorts. Het WK Voetbal 2010 in

Zuid-Afrika start op 11 juni. Een maand later zal de finale worden gespeeld in Soccer City Stadion in hoofdstad Johannesburg. Detailhandel Nederland verwacht tijdens het WK een extra omzet van 200 miljoen euro.

Kledingmerken hebben artikelen en campagnes in het thema van de voetbalmania gebracht en zijn speciale samenwerkingen aangegaan. Een voorbeeld met succes is het jurkje dat het Nederlandse modemerk SuperTrash voor het biermerk Bavaria heeft ontworpen. De Dutch Dress was vanaf 26 april te krijgen bij een actieverpakking Bavaria van 9,99 euro. De eerste 100.000 jurkjes waren in een mum van tijd uitverkocht. De bierbrouwer heeft daarna nog twee keer een nieuwe partij van 60.000 en 40.000 stuks laten maken om aan de vraag te voldoen. Op de webshop van het biermerk is het kledingstuk inmiddels uitverkocht en op Marktplaats wordt het veelvuldig verhandeld. Wegens grote interesse van andere landen, gaat Bavaria het jurkje ook in de kleuren van Italië, Frankrijk, Spanje, Engeland en Zuid-Afrika produceren. Concurrent Heineken heeft ‘slechts’ de pletterpet gebracht.

Andere voorbeelden: Bikini’s met Zuid-Afrikaanse vlag en voetbaldessin van Livera en Hunkemöller. Speciale ondergoedcollecties van D&G, Bjorn Borg en Shoeby. Voor C&A prijkt boegbeeld Jan Smit in boxershort met de slogan ‘Toon je band met Oranje’. Sportmerk Quick introduceerde oranje tas en sjaal, Carlton een oranje koffer en COTEetCIEL een oranje laptophoes. Ledûb presenteerde overhemden in het voetbalthema, Jacky luxury en S.Oliver T-shirts. WE Fashion lanceerde in samenwerking met voetbalbond FIFA een WK-kinder- en mannencollectie, Esquire een nieuwe Cruyff WK-schoenencollectie en Pantofola d’Oro limited edtion WK-schoenen, met een gratis WK-windjack bij aankoop cadeau. Fair Trade label Rainbow Collection heeft een oranje armband gebracht, gemaakt door kleinschalige producenten in Zuid-Afrika. Door de aankoop van het kralenarmbandje wordt de werkgelegenheid voor vrouwen in KwaZulu Natal bevorderd.

De Colombiaanse zangeres Shakira zal het officiële WK-lied ‘Waka Waka (This time for Africa)’ tijdens de openingsceremonie ten gehore brengen in een creatie van de Italiaanse modeontwerper Roberto Cavalli. Shakira heeft tevens in samenwerking met modeketen Mango vier T-shirts ontworpen. De opbrengst hiervan gaat naar projecten in het onderwijs in Zuid-Afrika.

Aldus zijn de werelden van mode en voetbal veelvuldig bij elkaar gebracht. Markus Ebner doet dit al jaren in het magazine Sepp (The Magazine for the Sophisticated Soccer Fan), die bij het EK en WK wordt uitgegeven. Voor deze vijfde editie hebben modontwerpers Georgio Armani, Dries van Noten en Karl Lagerfeld schetsen van stijvolle voetbalkleding gemaakt.

Het Nederlands elftal speelt de eerste WK-wedstrijd op maandag 14 juni tegen Denemarken.

Beelden: Baby Dutch WK-slofjes, de Bavaria Dutch Dress en Karl Lagerfeld als karikatuur in zijn schets voor Sepp magazine.

FIFA
Sepp magazine
SuperTrash
Voetbal
wereldkampioenschappen
WK 2010