India verwelkomt buitenlandse monobrand retailers

India heeft de deuren toch open gezet voor buitenlandse winkelketens. De Indiase regering heeft de regel dat buitenlandse bedrijven verplicht zijn samen te werken met een Indiase partner afgeschaft. India heet echter alleen buitenlandse

winkelketens die slechts één merk voeren welkom.  

Was India verwelkomt buitenlandse monobrand retailershet voor buitenlandse monobrand retailers voorheen enkel toegestaan om een meerderheidsbelang van 51 procent te hebben in een bedrijf, nu is dat verhoogd naar 100 procent eigendom. De buitenlandse bedrijven die zich in India willen settelen moeten hun detailhandelproducten verkopen onder een merknaam, dezelfde merknaam die ze internationaal gebruiken. Ook is de eis gesteld dat buitenlandse ondernemingen Indiase leveranciers moeten inzetten voor tenminste dertig procent van hun toeleveringen.

Volgens het ministerie van Handel en Industrie is de nieuwe regel erop gericht om investeringen in productie en markting aan te trekken. Ook zou de regel de beschikbaarheid van goederen in het land verbeteren, en de concurrentiepositie van Indiase bedrijven zou sterker worden. Voor internationale spelers in de modebranche als Adidas, Louis Vuitton en Gucci, betekent het dat zij hun Indiase partners nu kunnen uitkopen en volledig hun Indiase activiteiten volledig in eigen hand kunnen nemen.

Het plan om het eigendomsrecht van buitenlandse winkelketens te verhogen naar 100 procent, was al in november geopperd en maakte deel uit van een groter plan. Zo ging de Indiase regering buitenlandse multibrand retailers een meerderheidsbelang toestaan van 51 procent. De verschillende plannen zouden voor internationale supermarktketens als Wal-Mart en Tesco, en modebedrijven als Gap en H&M betekenen dat zij voet aan de grond zouden kunnen krijgen in een markt waar jaarlijks zo’n 450 miljard dollar in omgaat. Begin december vorig jaar zette de Indiase regering de plannen echter weer in de ijskast, na heftige protesten binnen het Indiase parlement en in het land. Het grootste bezwaar was dat kleine Indiase retailers weggeconcurreerd zouden worden en dat miljoenen lokale ondernemers hun baan zouden verliezen.

VF Corporation, het bedrijf achter merken als Timberland, Vans, The North Face, 7 For All Mankind en Kipling, gaf onlangs al aan te willen groeien in India. Vooral de merken Lee en Wrangler scoren goed in India, liet VF Corp. weten in november vorig jaar. Inditex opende in 2010 de eerste Zara winkel in India, in de hoofdstad Delhi. Vanwege de Indias regelgeving ging Inditex een joint venture aan met het bedrijf Trend Limited.

Foto’s: Lakmé Fashion Week Mumbai, augustus 2011

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN