• Home
  • V1
  • Leads
  • Indiase mode steeds meer in trek in het Westen

Indiase mode steeds meer in trek in het Westen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Nederlandse modeontwerpers waren onlangs goed vertegenwoordigd tijdens de twintigste editie van Wills Lifestyle India Fashion Week (WIFW), dat begin oktober plaats vond in Delhi. WIFW wordt beschouwd als het grootste zakelijke

mode-evenement in Azië. Als opening voor het evenement vond Dutch Fashion Here & Now India plaats: een unieke samenwerking tussen grote namen uit de Nederlandse en Indiase mode-industrie.

Een
indrukwekkende lijst Indiase en Nederlandse modeontwerpers, waaronder Suneet Varma, Rohit Gandhi, Jan Taminiau, en Diederik Verbakel en Marieke Holthuis van het label Died, nam deel aan de meest recente editie van WIFW, dat in de loop der jaren de focus steeds meer is gaan verleggen van puur mode naar mode met een zakelijke inslag. Een merendeel van de deelnemende ontwerpers vindt dat het evenement erg belangrijk is geworden voor netwerken en zaken doen. Zij beweren dat hun omzet dit jaar met ruim 15 procent is toegenomen, dankzij de goede voorzieningen en organisatie.

Zoals Jan Taminiau, die er voor het eerst was, zei: "Ik had nooit gedacht dat fashion week in India zo groot zou zijn. Het is vergelijkbaar met grote steden als Parijs en Londen. Ik durf oprecht te zeggen dat India trendbepalend is. Veel Europeanen zullen nu borduurwerk in hun ontwerpen gaan gebruiken. Ik denk dat ik terug zal gaan met een aantal nieuwe, typisch Indiase ontwerp-ideeën." Indiase mode wordt normaal gesproken eerder opgepakt door het Midden Oosten en het Verre Oosten (Bahrain, Saudi Arabië en Japan). Dit jaar kwamen echter ook inkopers uit Europa en Latijns Amerika op de WIFW af. Indiase silhouetten, borduurwerk, prints en stoffen bleken erg geliefd. "De mix van ontwerpers die de organisatie heeft samengesteld bevalt me goed," zegt een Europese inkoper die voor het eerst de shows in Delhi bezoekt. "Het is zo typisch Indiaas; alles wat we over het land hebben gehoord is hier te vinden. Ik denk dat ze hun identiteit hebben gevonden."

Modeontwerpster Renu Tandon, die al vele edities van WIFW heeft bijgewoond, vindt dat zij 'nog nooit zulke goede zaken heeft gedaan'. Haar geborduurde hemden, kaftan jurken en losse silhouetten werden 'in bulk' besteld. "Ik denk dat we altijd creatief zijn geweest, maar we hebben ditmaal ook bewezen dat dit een serieus B2B evenement is waar men goed zaken kan doen."

Modeontwerpster Nida Mahmood, bekend vanwege haar opvallende, kleurrijke creaties, bleek erg geliefd bij inkopers uit Europa en het Midden Oosten. " Het was niet alleen een grote verrassing maar een indicatie dat de wereld open staat voor ons soort creativiteit, wat betreft kleur en motief," zegt Mahmood.

De Japanse inkoper Tomoko, al goed bekend met WIFW, was onder de indruk van de deelnemende ontwerpers. Ook Nadezda Kuzuvova, een inkoper uit Rusland, was zeer te spreken over het creatieve talent van een aantal nieuwe gezichten.
WIFW
Wills Lifestyle