Indiase mode steeds meer in trek in het Westen
Door FashionUnited
bezig met laden...
Een
Zoals Jan Taminiau, die er voor het eerst was, zei: "Ik had nooit gedacht dat fashion week in India zo groot zou zijn. Het is vergelijkbaar met grote steden als Parijs en Londen. Ik durf oprecht te zeggen dat India trendbepalend is. Veel Europeanen zullen nu borduurwerk in hun ontwerpen gaan gebruiken. Ik denk dat ik terug zal gaan met een aantal nieuwe, typisch Indiase ontwerp-ideeën." Indiase mode wordt normaal gesproken eerder opgepakt door het Midden Oosten en het Verre Oosten (Bahrain, Saudi Arabië en Japan). Dit jaar kwamen echter ook inkopers uit Europa en Latijns Amerika op de WIFW af. Indiase silhouetten, borduurwerk, prints en stoffen bleken erg geliefd. "De mix van ontwerpers die de organisatie heeft samengesteld bevalt me goed," zegt een Europese inkoper die voor het eerst de shows in Delhi bezoekt. "Het is zo typisch Indiaas; alles wat we over het land hebben gehoord is hier te vinden. Ik denk dat ze hun identiteit hebben gevonden."
Modeontwerpster Renu Tandon, die al vele edities van WIFW heeft bijgewoond, vindt dat zij 'nog nooit zulke goede zaken heeft gedaan'. Haar geborduurde hemden, kaftan jurken en losse silhouetten werden 'in bulk' besteld. "Ik denk dat we altijd creatief zijn geweest, maar we hebben ditmaal ook bewezen dat dit een serieus B2B evenement is waar men goed zaken kan doen."
Modeontwerpster Nida Mahmood, bekend vanwege haar opvallende, kleurrijke creaties, bleek erg geliefd bij inkopers uit Europa en het Midden Oosten. " Het was niet alleen een grote verrassing maar een indicatie dat de wereld open staat voor ons soort creativiteit, wat betreft kleur en motief," zegt Mahmood.
De Japanse inkoper Tomoko, al goed bekend met WIFW, was onder de indruk van de deelnemende ontwerpers. Ook Nadezda Kuzuvova, een inkoper uit Rusland, was zeer te spreken over het creatieve talent van een aantal nieuwe gezichten.
WIFW
Wills Lifestyle