Inditex groeit ver boven verwachting ondanks crisis
bezig met laden...
Analisten
De rest van het jaar blijft Inditex deze expansiestrategie voeren om te blijven groeien. De belangrijkste uitbreiding is de lancering van een Zara online shop voor het vasteland van China in september. Een verstandige zet van Inditex, aangezien experts menen dat een webshop starten in China lucratiever is dan een fysieke winkel, vanwege de hoge prijs van onroerend goed, forse invoerheffingen, de kostbare eisen waar winkels van de brandweer aan moeten voldoen en de strenge arbeidswetgeving die het voor werkgevers heel lastig maakt om personeel te ontslaan. Zelfs als een bedrijf besluit een contract niet te verlengen, is het verplicht om de werknemer een vergoeding te betalen. Door een online shop te starten kunnen retailers een hoop van deze regels omzeilen en profiteren van de enorme groei in online consumentenbestedingen. Volgens WWD gaat de e-commerce sector in China jaarlijks 23 tot 38 procent groeien. Van de totale online verkoop in 2012 gaat 40 procent naar kleding, schoenen en accessoires. In totaal levert dat dit jaar naar schatting 9,6 miljard euro op.
Toch blijft Inditex ook toegewijd aan thuisland Spanje. Onlangs is het modeconcern begonnen met de uitbreiding van het hoofdkantoor in Arteixo met 70.000 vierkante meter, waardoor het modebedrijf 400 nieuwe banen creëert. In Tordera, Catalonië, wordt gebouwd aan een logistiek platform voor Massimo Dutti dat in september in gebruik genomen moet worden. Dankzij de miljoeneninvestering schept Inditex nog eens 500 nieuwe banen.
Ook in het tweede kwartaal lijkt Inditex de groei door te kunnen zetten. Tussen 1 februari en 10 juni is de omzet met 14 procent gestegen, terwijl analisten van 6 procent uitgingen. Op dit moment is Inditex met modeketens Zara, Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Pull and Bear, Stradivarius, Tempe en Uterqüe aanwezig op 84 markten met 5.618 winkels.
Foto's: Zara