Inditex ziet online verkoop snel groeien

Het moederbedrijf van Zara heeft een grote groeispurt in de online verkoop gemaakt. De online verkoop is met maar liefst 42 procent gestegen tot 16,7 miljard euro, een stijging van 15,9 miljard euro ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt de Spaanse krant Expansion.

Terwijl andere ketens in de modesector moeite hebben om het hoofd boven water te houden, lijkt Inditex recessieproof, schrijft de Guardian. De eigenaar van Zara, Massimo Dutti, Pull & Bear en Stradivarius zag de online verkoop stijgen, terwijl de consumentenbestedingen in de afgelopen jaren volledig inzakten. Hoewel het bedrijf geen aparte resultaten over online verkoop publiceert, zijn de gegevens verzameld uit financiële reports van Inditex’ online dochterondernemingen Fashion Retail (Spanje en Europa) en ITX Fashion (Verenigde Staten en Japan), die gevestigd zijn in Spanje en Ierland. De Spaanse krant Expansion publiceerde de cijfers.

Inditex ziet online verkoop snel groeienDe omzet van ITX Fashion, die gevestigd is in Dublin, was vorig jaar meer dan 325 miljoen euro, wat neerkomt om 60 procent van het virtuele bedrijf van de textielgigant. Fashion Retail, die gevestigd is in het Spaanse A Coruña beheert de online verkoop van Inditex in Europa en had een omzet van 230 miljoen euro. Hoewel deze resultaten nog gescheiden zijn, komt het neer op een gezamenlijke stijging van 42 procent in het afgelopen jaar (februari 2013 tot januari 2014). Dit cijfer bevat echter niet de online verkoop van belangrijke markten als China, Mexico, Canada en Rusland zegt een bron. In 2013 had Inditex een omzet van 16,7 miljard euro wereldwijd. Vorig jaar was 3,3 procent van de totale winst toe te schrijven aan de online verkoop, wat neerkomt op 553 miljoen euro.

De omzet via e-commerce is in lijn met verwachtingen van analisten, die zien het digitale kanaal van Inditex als een van de belangrijkste groeimarkten. Directeur van de Deutsche Bank Warwick Okines schat dat 1 procent van de totale verkoop is toe te schrijven aan de online resultaten, zegt hij in de Expansion. De totale groei stond halverwege juli op 4,5 procent. Analist Christo Chaviaras van Barclays gelooft dat de verkoopresultaten van Inditex met 3 tot 4 procent kunnen toenemen in de komende drie jaar, ‘als de lanceringen van online winkels in verschillende landen succes vol zijn en de Spaanse markt in stand blijft in 2015’.

Inditex zet in op online groei

Het Spaanse bedrijf zet al langer in op de digitale groei. Onlangs werd María Fanjul aangesteld om de online verkoop te coördineren, in een nieuw gecreëerde functie. Voorheen was zij de CEO van de grootste online ticketshop van Spanje, Entradas.com. Ze werkt daarbij nauw zaken met Inditex-voorzitter Pablo Isla, die vorig jaar liet weten ‘zeer tevreden te zijn met de groei van de online resultaten’.

Naast het aanstellen van Fanjul heeft Inditex onlangs ook een Zara website geopend op het Chinese Tmall platform, een dochteronderneming van China’s grootste e-commerce-groep Alibaba. Zara had overigens al een eigen website in China die goed was voor 8 procent van de omzet, maar deze was vrijwel onzichtbaar voor gebruiker van Tmall.

Inditex is het moederbedrijf van Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Stradivarius en Bershka. Het Spaanse bedrijf heeft 6.500 winkels in meer dan 88 landen. Daarnaast zijn er online winkels in 27 landen. Vanaf 2007 zijn de winkels van Inditex ook online te vinden. De oprichter en eigenaar van Inditex, Amancia Ortega, is met een geschat vermogen van 64 miljard euro de rijkste man van Europa en de op twee na rijkste man op aarde na Bill Gates en Carlos Slim.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN