ING: Aantal modewinkels stabiel gebleven in 2013
bezig met laden...
Het
Omzet in modewinkels zal in 2014 blijven dalen denkt ING
Volgens de bank is het aantal winkels in kleding ondanks de barre economie redelijk stabiel gebleven. Veel winkels treden terug uit de markt, maar daar komen ook weer nieuwe spelers voor terug. Dat heeft volgens ING gevolgen voor de vloerproductiviteit. Een gelijk aantal winkels heeft minder omzet te ‘verdelen’. Vooral zelfstandige winkeliers hebben het daarom moeilijk.De schoenenbranche beleefde een moeizaam jaar. In de periode januari tot en met augustus verloren winkels in schoenen in totaal ruim 9 procent aan omzet, volgens cijfers van het CBS. Het aantal verkochte schoenen daalde met meer dan 11 procent. Winkels in schoenen moeten de komende jaren rekening ook houden met expanderende fast fashion ketens. De modeconcerns zien de schoenenmarkt als een jachtterrein om verder te kunnen groeien.
Webshops beleven wel glorieuze tijden. Met hun assortiment, service of concurrerende prijzen weten zij succesvol in te spelen op de vraag in de markt, concludeert het ING Economisch Bureau. “De consument schaft zijn aankopen steeds meer via internet aan. En dat terwijl er de laatste jaren steeds meer vierkante meters winkelvloeroppervlak zijn bijgekomen. Er is een situatie ontstaan die vraagt om rigoureuze veranderingen in het business model van een retailer. Daarbij staan een heldere en consistente keuze van de doelgroep, focus, samenwerking met leveranciers en andere retailers en sturen op cijfers centraal,” zegt Dirk Mulder van het ING Economisch Bureau.
De sectormanager heeft een aantal tips voor retailers: “Zorg dat je inzicht hebt in de koopmotivatie van de doelgroep; het draait om beleving, relevantie, vertrouwen en loyaliteit. En wees vraaggestuurd in plaats van aanbodgestuurd.”