• Home
  • V1
  • Leads
  • ING: Snelheid en flexibiliteit worden belangrijker in 2025

ING: Snelheid en flexibiliteit worden belangrijker in 2025

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Margedruk, faillissementen, leegstand. Het zijn problemen die retailers vooral hebben door gebrek aan inzicht, capaciteiten en flexibiliteit om in te spelen op veranderingen in de markt. Volgens het ING Economisch Bureau sluit de inrichting van het winkellandschap, die stamt uit de twintigste

eeuw, niet aan bij de huidige maatschappij.

Wat je volgens het ING Economisch Bureau vooral niet moet doen als retailer: focussen op het middensegment. In het vandaag gepubliceerde rapport ‘Winkelgebied 2025: Breken met het verleden’, schrijft de bank dat succesvolle retailers voorheen

probeerden – met succes – vanuit een middenpositie een zo groot mogelijke markt te bewerken. Met een optimale mix van prijs en kwaliteit werd de middenklasse aangesproken. Vanuit deze positie konden eventueel onder- en bovenkant van de markt nog bewerkt worden. Dat werkt niet meer. Door de crisis kijken consumenten scherper naar hun uitgaven. Luxe merken hebben daar geen last van, want de rijken zijn nog altijd rijk.

Een grote groep retailers die in het midden blijft hangen krijgt het in de toekomst nog moeilijker zich te onderscheiden en te handhaven in de markt, meent ING. Deze groep heeft waarschijnlijk het meest last van de concurrentie van internet. Een deel van de sector dreigt bovendien te blijven hangen in het verleden, waarin expansie de tweede natuur van retailers was.

Focussen op middensegment en expansie niet slim

Het ING Economisch Bureau heeft op basis van een analyse een aantal kansrijke winkelgebieden voor 2025 getypeerd. Zo is er: 'Back to basics’, een functioneel klein en overzichtelijk winkelcentrum met een mix van food, persoonlijke verzorging en diensten, ‘Crossroads’, vervoersknooppunt met een mix van horeca, diensten en een selectie non-food, ‘Big-spender', grote stadscentra met veel passanten en een mix van food en non-food, grote ketens, exclusieve retailers en local heroes, ‘Alternative’,(middel)grote of perifere proeftuin met een mix van tijdelijke en permanente winkels met een lage of flexibele huur en ‘Space experience', een beperkt aantal perifere gebieden met veelal huis en tuin gerelateerde winkels.

ING sectormanager food en retail, Dirk Mulder: “Een goede strategie is goud waard. Retailers die durven te kiezen, kunnen een goede boterham verdienen in de retail, maar ze moeten wel stappen maken.”

Snelheid en flexibiliteit zijn van belang om de veranderende trends te volgen, of beter nog: voor te zijn. De ontwikkelingen komen vooral grotere partijen van pas. Ketenretailers kunnen investeren in de productieketen, technologie en personeel en daarmee de concurrentie op achterstand zetten.

Er is ook goed nieuws voor kleine, zelfstandige winkeliers. Volgens ING is service en hulpvaardigheid van de winkelmedewerkers van grote invloed op de omzetresultaten van winkels. Retailers die zich onmisbaar maken doen dit naast factoren als assortiment en bereikbaarheid vooral ook door nadruk te leggen op klantvriendelijkheid.

ING Bank
ING Economisch Bureau